“Had gewoon de scholen gesloten gehouden” is wel makkelijk praten vind ik. Het is niet alleen ontzettend lastig voor ouders om kinderen de hele tijd thuis te hebben, er zijn ook echt te veel kinderen, zeker in de basisschoolleeftijd, die onbereikbaar waren, geen veilige thuissituatie hebben, een enorme achterstand opliepen, et cetera. De maatregelen moeten niet erger zijn dan waar je ze voor neemt.
Die laatste zin die hakt er in bij mij.
Is een kind of twee thuis hebben rondlopen , erger dan een stervend familielid op de ic, die amper kan ademen en het gevoel heeft dat de longen uit zijn lichaam branden.
( niks persoonlijks tov Lucy of wie dan ook)
Maar als iemand die al 22 jaar op de ic werkt en op een palliatieve afdeling heeft gewerkt, aangeeft dat dit de meest schrijnende gevallen zijn die ze in die jaren heeft gezien , zegt dat voor mij veel. De stijgende lijn zwakt inderdaad ogenschijnlijk af, maar wat betekent dat.
Sorry maar er zijn nog steeds dagelijks nieuwe gevallen.dagelijks nieuwe doden . Er is een bewijs dat kinderen in de basisschoolleeftijd minder risico lopen op besmetting en bij besmetting minder ziek worden , maar nog steeds kan een basisschoolkind het virus overdragen.
Dat er in landen als Italië gewoon gedacht wordt om weer groepstrainingen voor sporten op te starten, het kan er bij mij gewoon niet in. Dagelijks vechten er nog steeds mensen op de ic tegen deze ziekte en wij ( ja wij als inwoners van deze wereld) willen gewoon weer lekker sportkijken omdat we dat zo missen. Of willen dat de kapper opengaat omdat ons haar anders zo lang wordt . We gaan met Pasen naar de bollenstreek want wat moeten we anders
Ook mijn haar groeit en ik mis het voetbalkijken in het weekend en de wielerkoersen enorm, maar als ik door naar de kapper te gaan de kans ook maar om 0.0005% verhoog dat er Corona komt op de afdeling in het verzorgingstehuis waar mijn vader verblijft, dan is mijn keuze enorm duidelijk. Sterker nog dan is dat voor mij niet eens een keuze.
De keuze nu is voor mij de wens dat alles weer normaal wordt tegenover de overweging of het al terug allemaal kan in zake gezondheid en veiligheid. Ik hoop dat ik fout zit en dat de versoepeling niet te snel komt, maar ik vrees dat er niet genoeg rekening wordt gehouden met de strijd die mensen op de ic nog voeren ( zowel personeel als patiënten ) en teveel met het belang economisch/psychisch en sociaal van de Lockdown. Gewoon mijn persoonlijke gedachte, liever safe en veilig .