We weten uit het verleden dat 2 voetbalwedstrijden (Atletico-Liverpool) (Atalanta-Valencia) wel zogenaamde superspreaders waren, ook al waren die wedstrijden buiten. Dit kwam, ook volgens virologen, doordat er veel gezongen en geroepen werd. Volgens mij is er gisteren op de Dam ook veel geroepen. Ik moet het nog maar zien, waarschijnlijk en hopelijk valt het mee omdat we gewoon weinig besmettingen hebben momenteel.
Uiteraard is recht op demonstratie een grondrecht, en daar moeten we gehoor aan geven. Maar ik vind dat hier veel eerder ingegrepen had moeten worden. Een Dam leegvegen werkt averechts. Maar er had op zijn minst omgeroepen kunnen worden dat de 1,5m niet te waarborgen viel en het verzoek mensen naar huis te laten gaan. Of de dam preventief afsluiten nadat er langzaam maar zeker teveel mensen op de Dam stonden. Ontmoediging is niet gebeurd.
Ik vind het ook veel te makkelijk als burgemeester om alleen te zeggen 'we zagen dit niet aankomen'. Je bent als burgemeester ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de Amsterdammers. Die is nu in het geding. Haar toontje gisteren bij Op1 toont voor mij ook weer aan dat ze totaal geen besef heeft van de situatie (corona) waarin we leven, ze gebruikt dit voor politiek gewin, een pro-zwarte-Piet demonstratie had ze waarschijnlijk nooit goedgekeurd. Dat vind ik kwalijk (los van het doel van de demonstratie dat uiteraard wel een goed doel is).
We hebben de afgelopen maanden ook andere grondrechten tijdelijk op moeten geven (Naar de kerk mogen gaan om maar iets te noemen). En ik vind het toestaan van deze demonstratie een verkeerd signaal. BOA's gaan in problemen komen bij de handhaving nu, Horeca-mensen hebben zich lang aan strenge regels moeten houden met failissementen als gevolg, ouderen die eenzaam zijn en dit op het journaal zien. Ik vind het wel buiten alle proporties. Het doel kan nog zo goed zijn, maar dit is in deze tijd niet oké
Op andere plekken was het veel erger (of minstens net zo) zie bijv. Scheveningen strand, en dat zijn niet mensen die met een goed doel bezig zijn maar die gewoon op het strand willen liggen. Maar daar hoor je nu niemand over want Femke Halsema, een boegbeeld voor linkse politiek kunnen we nu te pakken nemen hiervoor .
Ik heb nergens zó veel mensen bij elkaar gezien hoor, op stranden was het druk, maar was er wél vaak onderling 1,5m afstand. Als dat niet het geval was, dan moet er ook ingegrepen worden natuurlijk.