Mijn eerste reactie was dat het Halsema een slechte keuze heeft gemaakt door niet in te grijpen bij een demonstratie van zo'n omvang. Maar daar ben ik sinds gisteren op teruggekomen. Zoals eerder genoemd, werden er niet zoveel mensen verwacht. Bij vorige anti-racismedemonstaties in Nederland is het niet zo druk geweest en ook de organisatie had niet zo'n grote opkomst verwacht. Dat het uit de hand is gelopen in Londen en Berlijn had een indicatie kunnen zijn, maar die steden zijn een stuk groter dan Amsterdam (in zowel inwoneraantal als oppervlakte) en voor elk land gelden er andere zaken zoals een landspecifieke voorgeschiedenis, cultuur, etc.
Natuurlijk had Halsema het uit de hand lopen moeten overwegen (en dat heeft ze volgens mij ook gedaan), maar dat betekent dat ze de demonstratie had moeten verbieden, wat een vergaande keuze zou zijn geweest. Amsterdam is een zeer internationaal gerichte stad en de hoofdstad van het land, waardoor verbieden in Amsterdam daar meer impact heeft dan een verbod in een andere Nederlandse stad. Ook zou dat dan op grimmige wijze gegaan moeten zijn, omdat er te weinig politie aanwezig was. Ook heeft de organisatie zelf tijdens de demonstratie aangegeven dat de aanwezigen de corona-regels als 1,5 meter afstand houden zoveel mogelijk in acht moeten houden. De meeste die demonstreerden waren bereid zich aan de regels te houden. Ik ben geen fan van Halsema, maar ik vind dat ze in dit geval voor de minst slechte oplossing gekozen heeft door niet in te grijpen. Er waren simpelweg geen goede oplossingen.
De opmerking dat het dom is om in deze tijd naar een demonstratie te gaan, vind ik lastig. Voor de aanwezigen was het belangrijker om racisme aan te kaarten dan het risico op besmetting met het coronavirus. Het argument dat volksgezondheid boven alles hoort te gaan, vind ik ook wat kort door de bocht. Ik zie het bestaan van racisme (en discriminatie in het algemeen) ook als een aanslag op de volksgezondheid. Mensen lijden mentaal (en fysiek) onder racisme, dus in principe heeft demonstreren tegen racisme ook te maken met volksgezondheid. Als niet-gekleurd persoon is het voor mij onmogelijk om te weten hoe het is om met racisme in Nederland geconfronteerd te worden, maar ik probeer me wel zo goed mogelijk in te leven. Dat is het minste wat ik kan doen.
Ook vraag ik me af wat volgens de tegenstanders van het handelen van Halsema wél een goede reden voor een demonstratie in deze tijd zou zijn geweest. Stel dat de Nederlandse regering de politie vorige week de opdracht had gegeven om een verzorgingstehuis binnen te lopen en alle bewoners dood te schieten. Dit is een erg onrealistisch scenario, maar neem even aan dat het zo is. En er gingen mensen demonstreren tegen deze gebeurtenis. Was het dan nog steeds een schande als Halsema die demonstratie door had laten gaan in deze coronatijd? Ik denk dat de meeste dan wel zullen zeggen dat zo'n demonstratie op dat moment belangrijker is dan een samenscholingsverbod. Als dat zo is, waar ligt dan de grens?