Ik zie jou dat steeds zeggen, maar er is ook een andere kant daar aan. Dat zijn ook de mensen van wie je weet hoe ze zich gedragen en met wie ze in aanraking komen. Het is echt niet erg om met een klein groepje mensen elkaars bubbel te zijn, als je in een huis woont, zou dat ook mogen. Ik vind het echt niet raar of stom dat mensen hun ouders/broertje/zusje wel knuffelen. Heel logisch juist.
Nouja, zoals ik eerder al zei: ik ben oprecht benieuwd naar waarom mensen dat wel doen. Ik bedoelde het niet aanvallend, maar gewoon als oprechte vraag. Ik snap namelijk niet zo goed dat mensen het wel doen en wil graag snappen waarom ze het wel doen.
Als je helemaal alleen woont, dan snap ik dat je behoefte hebt aan iemand die je even mag knuffelen. Maar iemand, die je ook nog eens dierbaar is, onnodig aanraken en dus kunnen besmetten, vind ik lastig te begrijpen.
En die bubbel werkt vaak niet zo, want iedereen heeft weer een andere bubbel: ik zie mijn ouders, broer, schoonouders, schoonbroers. Maar die schoonbroers zien weer hun ouders en schoonouders en schoonbroers. Dus je bubbel is nooit echt een bubbel.
Waarom zou dat wel mogen als je nog thuis woont en niet als je toevallig alleen woont?
Ik denk dat je hier verkeerd om aan het redeneren bent. Namelijk: als je in 1 huis woont is het erg lastig om afstand te houden en je leeft toch al in 1 huis, dus is het toegestaan. Dat betekent niet dat je als je niet meer thuis woont, dan maar gewoon alsnog diezelfde mensen moet gaan aanraken.
Kijk, mijn schoonmoeder heeft eind februari corona gehad. Een 'milde' variant, ze was 1 tot 2 weken ziek, had griep en benauwdheid, etc. Ze is toen niet in het ziekenhuis opgenomen, daar was het absoluut niet erg genoeg voor. We zijn nu 5 maanden verder en ze is nog steeds enorm benauwd, heeft hartkloppingen en nul energie. Ze is tussendoor (terwijl ze al 2 maanden geen corona meer had) alsnog een dag op de EHBO beland door haar klachten. Ze heeft intensieve begeleiding van de fysio en ze kan nu, na 5 maanden, 2x per dag 10 minuten heel rustig wandelen. En dat is het. Haar longen hebben flink wat littekenweefsel en ze heeft ondertussen ook geen antistoffen meer in haar lichaam. Haar eigen bedrijfje gaat binnenkort failliet omdat ze al 5 maanden niets kan en dat voorlopig ook niet gaat kunnen. Doktoren kunnen haar moeilijk voorspellen hoe haar toekomst eruit ziet, want zij weten het ook allemaal niet. Bellen met haar gaat soms niet omdat ze niet genoeg lucht krijgt.
Misschien is dit meemaken er voor nodig, maar ik gun het niemand om dit mee te maken. Mijn eigen (schoon)ouders en andere familie en vrienden ook niet. En als het nodig is dat ik daarvoor ze niet mag knuffelen of aanraken, dan heb ik het er heel graag voor over, want het is echt enorm niet leuk om mee te maken. En daarom vind ik het dus soms best lastig te begrijpen als je je eigen familie wel gewoon aanraakt.