Ik heb het idee dat er hier te makkelijk wordt gedacht door sommigen over psychosomatische klachten en hysterie. Dit soort klachten hebben soms wel en soms niet een fysieke achtergrond, maar brengen vrijwel altijd fysieke klachten met zich mee . (Om over sociale nog maar te zwijgen ) En die zijn zeker niet altijd goed gekaderd door onze medische wereld, maar zijn daarom zeker niet minder serieus voor de patiënt .
Het niet begrepen voelen en het zit tussen je oren , maakt deze klachten niet minder ( in tegendeel).
Ik denk dat er inmiddels al genoeg praktijkgevallen zijn van de aanhoudende klachten na een covid-besmetting ( vermoeidheid, kortademigheid en blijven hoesten tot soms maanden na de besmetting) om deze klachten niet zomaar als massa hysterie en waanideeën te klasseren.
. Postvirale klachten hebben het toch al in de naam zitten , ontstaan door een virus en het zijn de gevolgen van dat virus en die kunnen lang aanwezig blijven nadat het virus de host reeds verlaten heeft
Nee voor mij zijn psychische en psychosomatische klachten zeker niet te behandelen door te zeggen, niet lullen maar poetsen. Dus als mensen de aanhoudende klachten na een covid af willen doen als het zit tussen je oren , prima maar dan nog heeft dat voor die mensen negatieve gevolgen.
En voor wie zich niet teveel in Corona wil laten meenemen, prima. Het moet ook niet je dagelijks leven overnemen, de zorg om Corona. Maar het grote aantal besmettingen dat er nog steeds dagelijks wereldwijd is, met een groeiend percentage sterfgevallen, mag ons hopelijk wel alert houden en ik zie meer en meer voorbeelden dat die alertheid tanende is en dat onze maatregelen niet opgevolgd worden omdat er gewoon geen controle is.
Dus aub luister naar de maatregelen ook al wordt je niet gesanctioneerd als je je er niet aanhoudt. Doe het uit respect voor je medemens