En het is gewoon een toegankelijkheidsprobleem, want hoe kom je er inderdaad als je geen auto hebt en het te ver is om te fietsen? Niet iedereen heeft een goed netwerk, dus met iemand anders meerijden is ook niet altijd een optie (en overigens ook wel een risico). Ik dacht eerder dus dat je dan (met mondkapje) in het OV mocht, maar dat mag blijkbaar toch niet. Er is wel een nummer wat je kan bellen als je geen vervoer hebt, maar ik las al ergens dat het vrij lastig is om daadwerkelijk iemand naar jouw huis te laten komen.
Als ze willen dat zoveel mogelijk mensen zich laten testen, lijkt het me ook noodzakelijk om meer testcapaciteit te regelen. In andere landen hebben ze ook al thuistesten - geen idee hoe betrouwbaar die zijn, maar het lijkt me dan best mogelijk om te regelen dat het mogelijk is om je bij je huisarts te laten testen als zo'n teststraat echt onbereikbaar is.
Daarnaast zou het ook helpen als de overheid eindelijk eens zou kiezen voor een containmentstrategie (het virus zo dicht mogelijk bij 0 krijgen) ipv mitigatie (alleen zorgen dat de IC's niet overbelast raken). Dan heb je nog steeds een goede testcapaciteit en bron- en contactonderzoek nodig, maar omdat er minder zieke mensen zijn kunnen de GGD's dat tenminste aan.