Begrijpelijk, maar inderdaad wat Syllie zegt: als je dit dan toch doet, had dit al veel eerder gemoeten. Maar ja wat wil je met die 2 als leiders (en ja ik ben kritisch op Rutte en De Jonge en ik vind ook dat dat mag gezien al hun foute beslissingen, jarenlange bezuinigingen op de zorg van Rutte's kabinetten en gebrekkige communicatie/perspectief).
Tegelijkertijd vrees ik ook dat deze lockdown echt dat het laatste zetje gaat geven voor bedrijven die kapot gaan, mensen die hun baan, huis kwijt raken, mensen die zich alleen en doelloos voelen (zoals ik), of mensen die depressief zijn of mensen met zelfmoordgedachten...
En sowieso, er zijn mensen als ik die zich al 9 maanden op wat voor mogelijke manier aan de regels proberen te houden. En zo goed als mogelijk hun leven proberen te leiden. Ik heb niet zoveel familie die ik kan zien en heb ook niet de neiging hen te bezoeken. Maar kan me voorstellen dat mensen alsnog allemaal bij elkaar kruipen bij de feestdagen, juist omdat we al 9 maanden gegijzeld worden door deze nachtmerrie. En achter de voordeur gaan ze niet kunnen controleren (en dat zou ik ook niet willen).
Waarom zou dit een zetje geven aan depressie/zelfmoord?
Omdat het nog langer duurt? Want buiten het feit om dat de meeste winkels sluiten en bedrijven dicht gaan, veranderd er niet heel veel in mijn ogen?
Althans niet voor de groep die al maanden zich aan regels houdt. Enige wat ze niet kunnen dan is kleding, massage, kapper.
Enige wat dan minder is, is dat de fysio wellicht ook dicht moet. Dat is natuurlijk wel een domper als je die wel nodig hebt.
Maar wellicht is het voor mij ook anders, omdat ik eigenlijk al jaren soort van lockdown ben. Ik kom bijna niet in winkels en alleen bij iemand of iemand hier als ik er energie voor heb. Kom elke dag wel buiten, maar das een kleine wandeling in de wijk. Dus wellicht kan ik me lastiger verplaatsen in iemand die ineens thuis komt te zitten en daardoor depressief wordt.
Voor de zzp'ers wordt het inderdaad wel lastiger om ruim een maand geen inkomen te kunnen verwerven, terwijl huren van ruimtes/panden en eigen lasten gewoon door gaan.
En het controleren achter de voordeur moet je inderdaad niet willen. Ik ga ook niet melden als mijn buren met kerst met 6 mensen zitten ofzo. Snap dat mensen met feestdagen graag bij elkaar zitten en hopelijk gaan ze het toch minder doen, als ze deze maatregelen krijgen en gaan nadenken of het slim is.
Groot deel zal het werkelijk geen drol kunnen schelen, maar goed, die mensen zal je altijd blijven houden. Dat maakt het altijd lastig.
En als je het zo graag wil, prima, ga nu 2 weken in quarantaine en daarna ook (op eigen kosten)