Ik denk dat het eerste gedeelte van je verhaal vooral opgaat voor de middelbare scholen. Het basisonderwijs staat nog steeds redelijk overeind (ja er worden soms groepen naar huis gestuurd, maar zeker niet constant).
Het probleem met de basisscholen is dat kinderen onder de 13 jaar in principe niet getest kunnen worden, dus krijg je nooit een goed zicht op de cijfers in die leeftijdscategorie. En juist basisschoolkinderen zijn vaker asymptomatisch, maar wel even besmettelijk als volwassenen. Ik zou verwachten dat de uitval iets minder groot is omdat docenten in het basisonderwijs veel minder leerlingen zien en dus minder contacten hebben op één dag. Maar ik lees ook al genoeg verhalen van situaties waarin de basisschool de bron van besmetting was. En ja, in Nederland is dat gebaseerd op "anekdata", maar ik denk niet dat het hier in Nederland ineens anders werkt dan in onderzoeken in het buitenland.
Ik snap je punt over scholen als veilige omgeving, maar als de besmettingsgraad zo hoog is zijn scholen dat qua gezondheid alsnog niet. Door het niet of steeds te laat ingrijpen van de overheid denk ik wel dat scholen dicht op dit moment helaas een noodzakelijke oplossing is. Of het dan per se op deze manier had gemoeten, of gewoon een langere kerstvakantie, weet ik ook niet. Maar aan die 3 extra dagen missen kinderen volgens mij niet zoveel. Dan juist eerder in het VO waar misschien wel toetsweken gaande waren.
En wat ik ook al vanaf maart mis in de discussie zijn de kinderen die zelf een risicogroep zijn of die ouders hebben in de risicogroep. Dit gaat bij elkaar toch om best een aanzienlijke groep kinderen, en voor hen is er al die tijd geen alternatief. Dan zou toch op zijn minst een hybride vorm van onderwijs in de klas en online onderwijs mogelijk kunnen zijn om iedereen veilig onderwijs te kunnen bieden. (En ja, dat zal vast niet makkelijk zijn voor docenten, maar het zou toch realiseerbaar moeten zijn).
Edit: overigens zijn er ook juist kinderen die thuis floreren en het veel beter doen dan op school. Kinderen die zich op school ongelukkig voelen, gepest worden of klassikaal gewoon niet goed functioneren. Ik vermoed dat ik ook één van deze kinderen zou zijn geweest. Maar als deze kinderen terug naar school gaan en het daar weer slechter gaan doen, spreken we ineens niet van een achterstand. Waarmee ik absoluut niet de achterstand die sommige kinderen oplopen wil bagatelliseren, maar die nuance mis ik ook nogal eens in deze discussie (niet per se hier, maar in de media).
Las net ook dit Twitterdraadje:
https://twitter.com/ginnymooy/status/1338748078640279553 wat ook wel dicht ligt bij wat ik bedoelde te zeggen over het algemene welzijn van kinderen. School is heel belangrijk, maar het is niet alles.