Ik wil dit niet extrapoleren naar mensen die op de IC liggen, maar ik ben wel benieuwd waar jouw uitspraak "Momenteel zijn een groot deel van de mensen op de IC gezonde mensen onder de 50" op gebaseerd is.
Pfoe, ik heb geen idee meer waar ik dit voorbij heb zien komen, ik weet alleen nog dat ik heb gelezen dat die cijfers een stuk hoger zijn dan tijdens de eerste golf - maar ik kan het nu ook zo snel niet meer terugvinden. De meest recente cijfers die ik kon vinden waren
dit, maar daar staat geen vergelijking met eerder en het gaat om het aantal ziekenhuisopnames, niet alleen de IC. En even ter verduidelijking: ik bedoelde met "een groot deel" ook niet "het grootste deel". Alleen dat je ook niet moet onderschatten om hoeveel mensen dit gaat.
En zeker nu met de Engelse variant, die stukken schadelijker lijkt te zijn voor kinderen en jongeren, kun je er helemaal niet meer zomaar vanuit gaan dat het niet erg is als het virus rondgaat onder de jonge, gezonde populatie.
Ik heb ook niet gezegd dat groepsimmuniteit haalbaar is zonder vaccin. Het ging mij erom dat we niet alleen door het vaccin immuun kunnen worden, maar dat een groep mensen toch al (een zekere) immuniteit heeft opgebouwd tegen het virus, dus dat moet er ook bij opgeteld worden. Ik vraag me ook af in wat voor mate een tweede besmetting met corona voorkomt.
De groep die al corona heeft gehad, moet zich ook nog steeds laten vaccineren, omdat sowieso onduidelijk is in hoeverre een besmetting je immuun maakt. Daarnaast is de groep mensen die eventueel wel immuun is door een infectie zo klein, dat dit nauwelijks een rol speelt in het krijgen van groepsimmuniteit (zie ook
dit artikel van de WHO). Het aantal tweede besmettingen is vooralsnog zeldzaam, maar vermoedelijk ondergerapporteerd, volgens
dit artikel.
Toen de tweede golf op gang kwam, heb ik meer mensen dit horen zeggen. Maar als je kijkt naar de ziekenhuisopnames tijdens juli dan zijn die echt laag. Ik denk niet dat de maatregelen te vroeg zijn losgelaten, maar ze zijn te laat weer aangescherpt.
De maatregelen zijn losgelaten voor het testbeleid op orde was. De enige manier waarop je een lage viruscirculatie laag kan houden, is door een supergoed test- traceer- en isoleerbeleid. Maar omdat dit niet in orde was, hadden ze al snel geen idee meer waar de uitbraken zich bevonden en konden deze zich weer verder verspreiden.
En daarna zijn de maatregelen inderdaad ook nog te laat aangescherpt. Ze weten het op alle mogelijke manieren te verpesten hoor. Sluit elkaar totaal niet uit