Sowieso vind ik persoonlijk de volksgezondheid nog steeds belangrijker dan al die ingewikkelde wetten die we hebben bedacht .
Mja, ik vind het ook allemaal heel dubbel. Aan de ene kant is het zeker belangrijk dat het allemaal juridisch correct verloopt, en dat er scheiding van machten is en de staat niet bevoordeeld wordt door de rechtspraak. Aan de andere kant heb je in een pandemie helemaal geen tijd voor gedoe over juridische procedures, want het gaat hier wel over mensenlevens. Als de wetgeving een adequate aanpak van een crisis in de weg staat, en juist mensen in gevaar brengt ipv beschermt, dan schiet zo'n wet misschien wel zijn doel voorbij.
Naja, het meest efficiënte voor het oplossen van een ramp of crisis, is natuurlijk als je een dictatuur hebt. Kan je heel direct gerichte maatregelen nemen.
..het nadeel van een dictatuur is natuurlijk, onder andere, dat de macht heel scheef is verdeeld. Dat is prima voor degenen die de macht hebben & degenen die het eens zijn met de maatregelen, maar niet prima voor degenen zonder macht & degenen die het niet eens zijn met de maatregelen.
Dus daarom is zijn de juridische kaders wel van groot belang.
Omdat we het grotendeels eens zijn met de avondklok, is het irritant dat dit kan worden aangevochten en misschien ongedaan gemaakt door de rechtspraak (omdat de wetging niet aan de vereisten zou voldoen). Maar die kunnen we niet opzij schuiven.
Daarentegen, als werd geprobeerd om wetten er doorheen te drukken waar we het niét mee eens zouden zijn, dan zou het een opluchting zijn dat er juridische vereisten zijn. Misschien is op enig moment Europa in oorlog, en wil de regering via een dergelijke constructie het budget voor defensie opschroeven van grofweg 1% naar 50%. Dat zou vast op weerstand stuiten, hoewel oorlogsminnende personen het dan vast irritant vinden dat het via de rechter kan worden aangevochten.
Dus zulke vereisten zijn heel nuttig om degenen te beschermen die niet de macht hebben. Wetten moeten proportioneel zijn, niet zomaar inbreuk maken op bestaande rechten, etc etc. Soms onhandig als je voorstander van de regel bent, fijn voor als je dat niet bent.
Verder heb ik de uitspraak even opgezocht:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:1100De uitspraak houdt zich primair (deel 4.1 tot 4.9) bezig met of hier deze wet voor had mogen worden gebruikt, met als uitslag een vrij ferm 'nee'. De afweging daarvan bevat oa:
"Die wet is immers slechts bedoeld voor situaties die letterlijk geen enkel uitstel kunnen dulden, omdat sprake is van een acute noodsituatie. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een onverwachte dijkdoorbraak."De uitspraak over dat procedurele gedeelte eindigt in 4.10 met
"Gezien het vorenstaande ontbreekt de grondslag voor toepassing van de Wbbbg en dus ook voor de daaraan verbonden ministeriële regeling betreffende de avondklok. De vordering van Viruswaarheid c.s. is op de in het dictum te vermelden manier toewijsbaar."En als de noodwet inderdaad voor dergelijke situaties is, maar er voordien wel meerdere dagen is afgewogen om de avondklok wel of niet in te voeren, dan snap ik dat je dat niet wilt vergelijken met iets acuuts als een dijkdoorbraak.
Dat gezegd hebbendeDe uitspraak vervolgt in 4.10 met
"De voorzieningenrechter zal hierna ten overvloede de andere belangrijke geschilpunten nog kort bespreken, nu de discussie daarover zowel in de stukken als ter zitting ten volle is gevoerd en enige overwegingen op die punten mogelijk van belang kunnen zijn bij een eventueel vervolgtraject".Daaropvolgend gaat de rechter bij punt 4.11 - 4.14 verder in op de proportionaliteit van de avondklok...
En ik ben hier absoluut een leek, dus ik heb geen idee wat de gewoonte is voor een voorzieningenrechter op een dergelijk vlak.
Maar het is opmerkelijk dat hij daarbij een duidelijk standpunt inneemt. Misschien is het bedoeld als pointers voor de verdere discussie (bv wat verder moet worden aangetoond), maar ook dan had ik het neutraler verwacht?
sowieso is op dat punt de uitspraak al gedaan, daarvoor is de materie ogenschijnlijk ook niet compleet nodig. Maar hij vindt het toch nodig om hier zijn vraagtekens bij het nut van de avondklok te zetten.
Hmm hebben we wat mensen met een enigszins juridische achtergrond? Geloof dat Marloes al het corona-nieuws niet al te uitgebreid probeert te volgen..