Wat ik me blijf afvragen, waar ik in de toekomst ook bang voor ben:
Stel, er komt een coronapaspoort, waarmee je allerlei dingen weer kunt doen, die je momenteel niet kunt, of beter achterwege kan laten. Stel dat er een groep overblijft die zich willens en wetens niet laat vaccineren, en zich in de afgelopen maanden niet onbetuigd heeft gelaten bij het ''koffiedrinken op het Museumplein'' (lees: het NIET vreedzaam daar aanwezig zijn, want er zijn er ook die daar echt alleen maar hebben gestaan).
Stel dat, dus: moet je die figuren dan zonder coronapaspoort dezelfde rechten geven als mensen die zich wel steeds aan de regels/richtlijnen hebben gehouden (en zich op die manier hebben bekommerd om anderen).
Anders gezegd: hoe krijg je die groep weer ''geaccepteerd'' in de maatschappij? We moeten uiteindelijk wel samen verder. Ik realiseer me heel goed dat er bij die relschoppers slechts enkele leiders, enkele opruiers, zitten, en dat het overgrote deel meelopers zijn, die met evenveel gemak de andere kant op lopen.
Ik ga graag op reis, maar wacht tot dat weer veilig en verantwoord kan. Maar ik heb er dus geen zin in om in het vliegtuig naast iemand te zitten die pertinent weigerde zich aan welke regel dan ook te houden.