Dit is ook een heel interessant draadje over de huidige situatie rondom het "openingsplan", de fieldlabs en het laatste OMT-advies: https://twitter.com/YorickB/status/1382228073244987392
Het is een lang draadje, en dat de fieldlabs en het openingsplan één grote clusterfuck zijn is voor veel mensen wel duidelijk geloof ik, dus om er even één ander ding uit te lichten: "Áls we de basisscholen niet hadden geopend, hadden we nu niet op 800 bezette IC bedden gezeten, maar slechts 400. én waren we aan het dalen."
Dat we de scholen gingen openen was wel het stomste wat we konden doen , heb ik toen al pittige discussies over gehad met collega’s met schoolgaande kids. Zij hadden het over thuissituatie en de behoefte voor kids om te leren, ik had het over onnodige stromen van personen .. zij hadden het over het zien can vriendjes en het doorbreken van depressieve gedachtes. Ik had het over besmettelijkheid ook al hadden ze geen klachten.
En verder deel ik jullie visie over dat het kabinet “ bewust” kwetsbaren in de steek laat met covid niet of slechts tendele. Ja er had meer en beter moeten worden bekeken hoe deze verschillende groepen ( want het is niet 1 groep kwetsbaren) beschermd konden worden .
Maar nee het was overduidelijk vastgesteld voor wie de spillage was en enkel de ggd noord Limburg ging dit aan kwetsbaren geven , waar in de memo duidelijk vermeld stond dat het voor ziekenhuispersoneel was( dus ja zelfs administratief personeel).
Vsw ministerie heeft dit na vraag vanuit media nogmaals bevestigd.
Dus ik hoop niet dat ik verkeerd begrepen word dat ik de aanpak van de regering zou goedkeuren, zeer zeker niet.
maar de aanpak van de ggd om eigenhandig af te wijken van het protocol helpt hierin zeker ook niet( al snap ik dat je als kwetsbare daar anders tegen aan kan kijken , overigens hoor ik zekf ook tot een risicogroep, overweight, diabeet en bekend met dvt/embolie)
Dus ik denk niet dat de uitrol van het vaccineren bewust weggehouden wordt van kwetsbaren, maar dat het slecht verloopt is een kandidaat voor understatement van het jaar.
Ze wilden eerst 60+ en zorgpersoneel doen en kwamen bij de uitvoering daarvan al tal van zaken tegen , van beschikbaarheid vaccins, tot risico op bijwerkingen en de roep van bv huisartsen, sporters etc om ook eerder gevaccineerd te worden.
Zodoende is nu nog steeds niet elke 60 plussen of al het zorgpersoneel gevaccineerd en is het opstartplan alweer aangepast ( meer dan 200 sporters die naar de os gaan krijgen nu prio).
If you think of a plan stick to it, hierin ligt echt een grote fout . Omt, gezondheidsdienst, rivm rn ons demissionair kabinet zouden een keer moeten leren samen aan 1 touw te trekken , ipv alles door een politieke zeef te halen en zich afvragen of dit wel klopt met hun kleur ( en de grrr#€#d oppositie moet stoppen met alle beslissingen onder een vergrootglas te leggen ,evenals de burgemeester van de grote 4)
Een crisis die wereldwijd meer dan 3 miljoen slachtoffers eist is groter dan de inkomstenderving van de horeca [ hoe erg ik dat ook vind voor - met name- de zzpers en de kleine middenstand)
Verder is de beschikbaarheid van de vaccins ( zeker gecombineerd met de angst rondom bijewerkingen) een oorzaak waarom er een priolijst moet worden gemaakt. Dat ze zorgpersoneel bovenaan zetten prima te begrijpen. Ouderen bovenin daar kun je al over discussiëren ( is hun leven nog zoveel waard als dat van een chronisch ziek 16 jarig meisje), maar statistisch vielen bij de 60+ ers de meeste dodelijke slachtoffers dus vandaar dat zij ook hoog in de prio stonden.
Toen kwamen de stemmen van groepen die zich ook belangrijk voelen ( en een aantal zij dat ook ) , maar mensen dr beschikbaarheid is gewoon niet evenredig gegroeid met het aantal mensen die zich op de priolijst wil geplaatst zien ( met de olympiërs als schrijnend voorbeeld voor mij)
Lekker straks juichen om het goud van onze mannen in Tokyo, terwijl er hier mensen onnodig aan hun lot worden overgelaten.
Lang verhaal omdat het me echt Heel hoog zit, omdat de politiek de mensen laat kapotgaan ( in sommige gevallen letterlijk ) en sorry starlight en aapje maar dus niet alleen chronisch gehandicapten of andere kwetsbaren maar ons allemaal.