Huisartsen zetten vaccins bij mensen van 60 tot en met 64 jaar. Te beginnen met de oudsten. En daarbij zouden de huisartsen ook mensen met een BMI van 40+ en mensen met het Syndroom van Down vaccineren. Dat laatste is in principe stopgezet voor iedereen onder de 60 omdat de huisartsen het Astra Zeneca vaccin zetten en dat mag even niet meer bij de jongere leeftijdsgroep.
Huisartsen zijn met het griepvaccin gewend om gewoon een brief uit te sturen 'die datum dat tijdstip kun je komen'. En dat doen veel huisartsen met het coronavaccin dus ook. Met daarbij in de meeste gevallen wel de mogelijkheid om je af te melden en een ander moment te kiezen, wat dan vaak betekent dat je aansluit wanneer de volgende leeftijdsgroep wordt uitgenodigd.
Meld je je niet af, dan is je kans verkeken en sluit je in principe achteraan de rij aan.
De reden dat huisartsen alle mensen op dezelfde dag uitnodigen is het feit dat dit vaccin in flacons met 10 doses zit, die in de koelkast bewaard moeten worden. Koude vaccins injecteren is pijnlijk, dus op de dag van het vaccineren worden de flacons uit de koelkast gehaald, en dan moeten ze binnen 6 uur gebruikt worden. Alle opgewarmde vaccins wil je dus opgebruiken.
De GGD's werken op afspraak. Zij zijn begonnen met de 90+ers en werken naar beneden qua leeftijd, tot aan uiteindelijk de 65-jarigen. Deze ouderen krijgen een brief en kunnen dan een afspraak maken. Het voordeel is dat de GGD's precies weten hoeveel doses ze moeten klaarmaken per dag. Het nadeel is dat de GGD's op sommige momenten geen enkele afspraak hebben staan, wat het tempo nogal drukt.
De huisartsen in mijn gezondheidscentrum nodigen per 5 minuten 16 personen uit (tussen 17:30 en 19:30 uur). Ze rekenen met 10% niet komen opdagen, los van de afmeldingen. In 2 uur tijd kunnen ze zo 150 mensen vaccineren. Dat tempo haalt de GGD totaal niet.
De huisartsen proberen de doses die ze overhebben, omdat ze toch iets meer uit de koelkast hebben gehaald dan dat er mensen zijn gekomen, alsnog te injecteren. Daarvoor zoeken ze contact met oa de andere mensen die in het gezondheidscentrum werken, of mensen uit andere leeftijdsgroepen, van wie bijv de partner die dag gevaccineerd is.
Bij de laatste prikronde was het percentage no show duidelijk lager dan bij die voor de discussie over het AZ-vaccin, vandaar dat ik de gelegenheid kreeg om het vaccin te krijgen. Daarbij was het voor deze huisartsen geen enkel probleem dat ik jonger ben dan 60. En ik vond het zelf ook geen probleem, dus ik heb mijn eerste dosis gehad.
Want wat de risico's betreft ben ik het helemaal eens met Lucy. Het risico op trombose is ontzettend laag, en het risico op trombose is wel behoorlijk groot als je Corona krijgt. Ik heb gisteren een goed artikel hierover gelezen, waarbij de conclusie was dat het besluit om het vaccineren met AZ tijdelijk uit te stellen ongeveer 30 extra IC-opnames heeft opgeleverd:
https://www.ntvg.nl/artikelen/prikpauze-astrazeneca-proportioneel/volledig Nog even een mooie illustratie van het effect van vaccineren: