Nee er was ergens najaar vorig jaar in de Europese unie een soort debat waarmee ze wilden gaan kijken of ze in verband met deze pandemie niet moesten gaan kijken per Europese lidstaat in hoeverre er “noodwetten” konden komen ( ik zal vast niet het juiste woord hiervoor gebruiken) om sneller ingrijpen mogelijk te maken.
Ze wilden eerst dit Europees regelen maar dat kon niet dus moesten de individuele lidstaten kijken wat ze er mee konden ( indien gewenst)
Nederland heeft toen ook gesproken over een wetsvoorstel om zoiets door te voeren waardoor er op veel kortere termijn verregaande beslissingen konden worden doorgevoerd zonder daarbij de hele juridische en politieke rompslomp te moeten volgen alvorens tot handelen over te kunnen gaan.hier kwam binnenskamers erg veel verzet tegen en het werd een politiek spelletje, waarbij ik denk dat dit voorstel in het kader van de algemeen volksgezondheid werd gedaan en dus feitelijk in het belang van elke burger.
Ik weet dat in Duitsland nog vrij recent er over gedebatteerd is om een wet te vormen waarbij in bepaalde situaties landelijk ingrijpen de beslissingen van de individuele deelstaten te boven gaat. Dus in mijn taal dat Merkel mag zeggen we doen nu even dit, terwijl ze weten dat ze eigenlijk nog langs diverse poortjes moeten en stempels moeten verzamelen .
Wat mijn boosheid is, is dat we nu soms ellenlange debatten op tv zien ( in het kader van transparantie) maar er echt amper stappen gezet worden.
Als ik het naar een productieproces zou vertalen, hebben we tig bottlenecks en lullen we uren over die bottlenecks maar zitten ze er nog steeds. En nog erger sommige kamerleden en partijen lijken die bottlenecks moedwillig op te werpen.
Ik heb het het idee dat zolang we niet als politiek Nederland aan 1 kant staan, we nog lang in de crisis blijven zitten en de aanpak van covid en de vaccinatie is hier een onderdeel van.
En loezel oplossingen, moet ik oplossingen verzinnen? Oei dan is het nog erger met dit land gesteld dan ik al dacht