Nu snap ik wel dat degene die hier het risico neemt, niet per de degene is die ook daadwerkelijk onder het risico zou lijden mocht er wel besmetting plaatsvinden, en daarom is het ook goed dat we wel afstand blijven houden en waar dat onmogelijk is maskers blijven dragen, maar om te zeggen dat iemand die gevaccineerd is ook gewoon besmettelijk kan zijn, vind ik echt te ver gaan.
Dat is ook wel weer het andere uiterste meteen he. Uit onderzoek blijkt voorlopig dat je een heel stuk minder besmettelijk bent als je gevaccineerd bent (zie de post van Swifty) maar je kunt dus wel degelijk nog ziek worden en besmettelijk zijn. Zeker met de veel besmettelijkere deltavariant, waartegen de vaccins ook minder effectief zijn, is het dus belangrijk om ook als je volledig gevaccineerd bent je te laten testen bij klachten, afstand te houden en binnen mondkapjes te dragen.
En de overheid kan wel nog steeds doen alsof aerosolen geen rol spelen en die mondkapjes niet nodig zijn als je afstand kunt houden, maar dat is gewoon onwaar. Ook hier geldt weer dat het zeker met de deltavariant extra belangrijk is, want daarmee kan je al besmet raken als iemand langs je loopt:
https://twitter.com/DrEricDing/status/1406779894785351688Dat zou ik allemaal absoluut geen "aanvaardbaar risico" willen noemen, evenals de 10-15% kans op Long Covid, oftewel langdurige en chronische klachten (en dus geen covid aan de longen zoals ik recent achterkwam dat mensen blijken te denken).
In overig nieuws krijg ik overmorgen mijn tweede prik
(waarna ik nog bijna nergens heen kan omdat we de dag erna ongeveer alle maatregelen afschaffen
)