Vaccinatie is absoluut het belangrijkste wat we hebben, helemaal mee eens. Daarom blijf ik ook bijv. petities delen zoals een paar berichten eerder. Maar het is gewoonweg niet genoeg om de pandemie te eindigen, zeker niet sinds de Delta-variant er is en met de afnemende effectiviteit. De enige reden dat zero covid in die landen uiteindelijk ook niet tot complete eliminatie leidt, is dat we het niet met de hele wereld doen. Zolang andere landen het vrij laten rondgaan, gaan er ook in zero covid landen af en toe uitbraken zijn.
Maar uiteindelijk hebben de landen die deze strategie hebben toegepast wel het minste aantal doden en zieken, de grootste vrijheid, en de minste schade aan de economie. Dus ook als de rest van de wereld niet meewerkt, loont het wel om deze strategie te gebruiken.
Daarnaast is het doel van zero covid of een indammingsstrategie niet per se eliminatie van het virus (dat lukt maar met vrij weinig virussen, en is op dit punt van de pandemie heel moeilijk geworden). Het doel is vooral om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te brengen en te houden. En dat is de enige optie die we hebben, tenzij we de komende jaren graag nog miljoenen doden en chronisch zieken erbij willen hebben. En dat scenario gaat zowel de zorg als de economie niet aankunnen.
Dat covid endemisch wordt, betekent niet per se dat we de rest van ons leven met dit gigantisch hoge aantal doden en chronisch zieken hoeven te leven. We kunnen het ook inperken tot bijv. af en toe een uitbraak die snel onder controle is door goede monitoring, zoals we met de meeste ziektes doen. Zie bijv. ook dit Twitterdraadje voor een goede uitleg:
https://twitter.com/EpiEllie/status/1444088804961304581?s=20Overigens is dit dus (zoals ik al heel vaak heb aangegeven) niet gewoon mijn mening, maar de consensus onder wetenschappers wereldwijd. Uiteraard kun je er altijd ook wel een paar vinden die iets anders denken (en blijkbaar zitten die om de een of andere reden allemaal in het OMT), maar alles wat ik nu zeg is gewoon wat de wetenschap zegt. Uiteraard zit er altijd een stukje ideologie bij de keuze welk pad we precies moeten volgen, maar een ideologie waarin je bewust de enorme aantallen mensen dood laat gaan en chronisch ziek laat worden als in de huidige situatie gaat gebeuren lijkt me behoorlijk onethisch