Ik zie zelf ook niet in dat die 20% de reden zou zijn om de lockdown er in te gooien, terwijl de 80% gevaccineerd zich nergens aan houden, althans heel veel die ik ken doen dat niet (meer).
Nouja, het helpt natuurlijk ook niet. Als meer mensen gevaccineerd zijn, heb je minder andere maatregelen nodig om in te dammen en heb je als de cijfers laag genoeg zijn een betere basis om de maatregelen los te laten zonder dat het een stijging veroorzaakt. Ik vind iedereen die zich medisch gezien kan laten vaccineren, maar dat niet doet, enorm asociaal. Maar uiteindelijk moet een overheid er in het beleid rekening mee houden dat een deel zich niet laat vaccineren. Je kunt niet de schuld puur bij individuele mensen neerleggen als het beleid niet gericht is op besmettingen voorkomen.
Denk ook niet dat een 0 status haalbaar is overigens. Dat is met andere virussen ook niet haalbaar.
Het is wel haalbaar, en het is waar we met veel ziektes naar streven. Alleen kost het een hoop moeite en tijd, en hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het wordt. En je hebt wereldwijde wil nodig om het te doen, en die is er bij Covid niet. Maar zelfs als 0 niet lukt, is indammen tot een punt waarop niemand zich nog heel veel zorgen hoeft te maken of hij het krijgt haalbaar.
Maar goed, hopelijk komt er nog een soort oplossing en wordt er meer personeel (om)geschoold in de zorg. Dat ze dat in 2 jaar nog niet gedaan hebben snap ik dus niet.
Omdat dat niet kan en niet helpt. Je kunt niet in 2 jaar mensen omscholen tot IC-verpleegkundige, en mensen die al in de zorg werken hebben we ook gewoon nodig op de plekken waar ze al werken. En daarnaast is het beleid gebaseerd op hoeveel bedden we hebben, oftewel zolang de bedden nog niet vol liggen, wordt er niet ingegrepen. Als het aantal bedden en personeel opschalen dus al mogelijk was geweest, had dat er alleen maar voor gezorgd dat de besmettingen nog hoger kunnen oplopen voor er een keer wordt ingegrepen en had je exact hetzelfde probleem gehad (maar dan met nog meer doden en chronisch zieken tot gevolg).