Het wordt van kwaad tot erger met dat gedrocht van die QR code. Nu willen ze ook de wet daadwerkelijk gaan wijzigen voor die pas op het werk, voor niet-essentiële winkels (lees: alles waar geen eten drinken verkocht wordt), langs de lijn bij de sportvelden in de buitenlucht, op het terras nota bene ook in de buitenlucht. D66, CDA, VVD, groep den Haan (waarom zit zij überhaupt nog in de Kamer?) en Volt hebben ingestemd hiermee. Opmerkelijk dat CU, onderdeel van het kabinet niet er in meestemt.
Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het coronapakket dat het kabinet gisteren presenteerde. In ieder geval VVD, CDA, D66, Volt en fractie Den Haan stemmen met de plannen in.
Het zou me ook niet verbazen als het straks ook het onderwijs ook aan de beurt is. Hugo heeft tot weet ik hoe veel keer niet gezegd dat die coronapas er niet zou komen... nou dat zie ik.
Het is schijnveiligheid, zie ook weer de 1000+ besmettingen op het ADE. Die mensen zijn daar binnen gekomen met een QR code. Je bent nog steeds in staat om het virus over te dragen als je gevaccineerd bent. Grootste gedeelte van de besmettingen vinden volgens mij ook in de thuissituatie plaats en niet op al die plekken waar een QR code wordt vereist. Nog even en je kunt helemaal niks meer zonder QR gedrocht.
Die QR code zadelt bovendien sportscholen, zwembaden, winkels noem maar op met onnodig veel rompslomp, terwijl het in de kern het probleem niet oplost. Diezelfde ondernemers die ook geraakt zijn door de lockdowns. Het zorgt er ook voor dat je mensen die zich niet elke keer willen verantwoorden voor hun gezondheid zoals ik (wel/niet gevaccineerd gaat niemand wat aan en ook elke keer zo'n staaf in je neus) gewoon uitsluit. En dat geldt voor zowel wel als niet-gevaccineerde mensen. Waarom kan ik niet met mijn gele boekje en mijn unieke batchnummer naar binnen? Waarom moet dat met een QR code? Is toch ook een bewijs van vaccinatie?
Zomaar wat reactiesEus Peters, directeur van de RND, spreekt zich uit over de haalbaarheid van deze maatregelen: ''Nederland telt zo’n 56.000 niet-essentiële winkels, waar dagelijks miljoenen mensen komen. Als je die allemaal moet controleren, is dat volstrekt onuitvoerbaar.'' Volgens INretail kost de check op deze maatregel al meer dan vijf miljoen uur op maandbasis, als er vanuit wordt gegaan dat de controle van een coronapas één minuut per klant kost. Daar komt nog bij dat winkels te maken hebben met personeelstekorten en dat de feestdagen ook voor de deur staan
“Wij begrijpen dat er wat moet gebeuren en begrijpen ook de bezorgdheid bij de overheid”, vertelt voorzitter Shiva de Winter van Stichting Water- & Zwemveiligheid in Goedemorgen Nederland. “Maar wij gaan niet meewerken aan een beleid waar gemotiveerd wordt om te vaccineren en waar de kinderen uiteindelijk de dupe zijn.”
Volgens De Winter is dat niet de taak van de zwembaden. “We zijn wel bereid om de anderhalve meter in het pand terug te brengen en daarnaast ook nog de mondkapjesplicht te doen. En één ouderbegeleider mee waardoor je nog veiliger in het zwembad bent. Veiliger met alleen de QR-code.”
Vanuit de sportwereld:
Nederlandse sportbonden gaan hard in tegen het besluit van het demissionair kabinet om vanaf zaterdag op alle sportcomplexen een coronatoegangsbewijs te vragen. Vooral voetbalbond KNVB, hockeybond KNHB en volleybalbond Nevobo laten van zich horen. “Dit maakt het laagdrempelig sporten voor iedereen onmogelijk”, aldus de hockeybond.
De druk op verenigingen en vrijwilligers wordt nu veel te groot, zo klinkt het bij de KNVB. In een reactie stelt de bond een retorische vraag. “Vrijwilligers zijn goud waard maar ook schaars. Waar ga je vrijwilligers vandaan halen die zeven dagen per week QR-codes gaan controleren bij alle sporters en bezoekers op een accommodatie?”
(en ja ik weet dat mijn bericht hier nu een beetje populistisch PVV/FvD achtig klinkt, maar inmiddels gaat die kritiek breder, ook Denk, GroenLinks SP, GroenLinks, SGP en vast wel meer partijen worden ook kritischer tegenover wat hier allemaal gebeurt).
GroenLinks: ,,Wat is de logica om het dan op meer plekken te verplichten?’’, zegt Kamerlid Lisa Westerveld
SP: SP-Kamerlid Maarten Hijink is bang dat het coronatoegangsbewijs juist averechts werkt doordat mensen zich ten onrechte veilig voelen en de basisregels (zoals afstand houden en geen handen schudden) niet meer in acht nemen.
PVV: PVV-leider Wilders was al tegen het coronatoegangsbewijs en is dus ook tegen uitbreiding ervan. ,,Die pas rammelt aan alle kanten. We sluiten Nederland op in hun huis als ze zich niet willen laten testen.’’
SGP: "Het coronatoegangsbewijs is niet waterdicht en veroorzaakt tweespalt. We kunnen burgers, organisaties, bedrijven en de maatschappij beter wijzen op eigen verantwoordelijkheid."
En nee, ik heb absoluut de oplossing niet. Maar één ding weet ik wel: die QR code is niet de oplossing en het frustreert me. Ja ventilatie heb ik wel eens genoemd, maar ja daar wordt niks mee gedaan.