@MV: de ontwikkelaars van de vaccins hebben dan ook nooit beweerd dat het vaccin 100% bescherming bieden en *de* uitweg zijn uit de pandemie he? Vaccinaties helpen enorm, en zonder vaccinaties komen we er niet. Maar de wetenschap roept ook al heel lang dat er meer nodig is dan dat (zie de afbeelding van het Swiss Cheese model wat ik eerder heb gepost).
Dat de Nederlandse regering steeds inzet op het vaccin als "silver bullet", maakt nog niet dat dat zo is. Maar daarmee creëren ze inderdaad wel een situatie waarin mensen met twijfels gaan zeggen: zie je wel, het vaccin werkt niet. Maar het vaccin werkt juist precies zoals is gezegd. De Deltavariant heeft het helaas wel iets minder effectief gemaakt, maar nog steeds zijn vaccins echt één van de belangrijkste dingen die we hebben. Met alleen maatregelen is het virus op (bijna) 0 krijgen en houden heel moeilijk, maar vaccins bieden daar een veel betere basis voor.
De hoofdreden dat het nu in NL ondanks de vaccins keihard aan het stijgen is, is omdat we verder vrijwel geen maatregelen meer hadden, en omdat het aantal besmettingen hier sowieso constant erg hoog is geweest. Want andersom werkt het ook: als je met maatregelen het aantal besmettingen zo laag mogelijk had gehouden, heb je ook een betere basis voor vaccins.
En nou weet ik niet wat exact het beleid in Portugal was, maar als ze daar veel meer hebben ingezet op het voorkomen van besmettingen ipv de ziekenhuisopnames, dan is het logisch dat je icm met een hoog vaccinatiepercentage een veel betere situatie hebt dan hier. Terwijl als we hier in Nederland op een vaccinatiepercentage van 98% komen, is dat fantastisch en gaat dat zeker helpen, maar als het besmettingscijfer nog steeds zo gigantisch hoog ligt gaan alsnog veel gevaccineerde mensen ook besmet worden en elkaar besmetten. Dan is de druk op de ziekenhuizen misschien weg, maar het aantal Long Covid patiënten wat je dan nog steeds krijgt, dat kan de zorg ook niet aan.
Tldr; vaccinatie werkt en is ontzettend belangrijk, maar we hebben óók andere maatregelen nodig om nu heel snel het aantal besmettingen omlaag te krijgen en te houden (en ik vrees dat op dit punt alleen een lockdown gaat helpen, en dan een echte, niet een "we vinden de horeca belangrijker dan cultuur"-lockdown).
85% van de Nederlanders is (Godzijdank) gevaccineerd. Dus het is superlogisch dat er ook een groot aandeel van het aantal mensen in het ziekenhuis gevaccineerd is. Dit is immers het overgrote deel van Nederland.
Dat percentage gaat dacht ik wel alleen over het aantal mensen wat in aanmerking kwam voor een vaccin, dus iedereen boven de 12. Alle kinderen zijn sowieso nog niet gevaccineerd, en je ziet nu ook weer dat de scholen een van de grootste drijvers van besmettingen zijn. Qua vaccinatie valt daar dus nog een hoop winst te halen.