Als je nu voor elk bezoek aan een kapper, kringloopwinkel of wat dan ook moet testen en als 2g er doorheen komt nergens binnen mag. Dat kost een winkel toch ook klanten. De kleine winkeltjes hebben niet eens mensen voor een toegang controle. Dus je loopt van de supermarkt langs de zeeman en daar mag je niet in zonder eerst te gaan testen??? Dag klant en omzet...
Klopt helemaal en daar zit een deel van mijn frustratie. Ik ben vaak heel kritisch geweest hier (soms terecht, soms ook weer terecht door anderen gecorrigeerd), maar ik ga dat toch proberen uit te leggen waar dat vandaan komt.
Dit duurt nu al bijna 2 jaar, van mezelf uit ben ik al vrij melancholisch, maar het laatste jaar - 1.5 verlang ik alleen maar meer naar vroeger. Naar vrijheid, vrij te bewegen een winkel, de universiteit etc. in te lopen zonder te hoeven denken aan je mondkapje en straks je QR code. 1.5 jaar houd ik me netjes aan alle regels en leef mn leven op een manier dat het prima kan zonder grote risico's.
Ons wordt steeds die worst voorgehouden: vaccineren is de uitweg, de coronapas maakt meer mogelijk. 1 november alle maatregelen weg, ga dansen met Jansen (en zo kan ik nog even doorgaan). Dat laatste is een wassen neus. Ik ga het dan toch maar vertellen: ik heb die prik, zei het met tegenzin en na veel twijfelen gehaald (vooral bang voor de langetermijngevolgen, maar uiteindelijk afgezet tegenover long covid vond ik het dan toch waard te doen). Door die prik ben ik me iets veiliger gaan voelen en heb ik nog mensen kunnen meeten, maar dat komt nu op de tocht te staan. En waarom?
Omdat ik die QR pas weiger te gebruiken. Ik weiger mee te werken aan een systeem dat én mensen uitsluit én niet werkt (slecht doordacht is, schijnveiligheid biedt en fraudegevoelig) én je zogezegd vrijheid geeft. Ik heb toch gedaan wat ik moest doen? Mezelf laten prikken? Vaccin was de uitweg uit deze crisis? Je hebt toch een keuze? En dan kun je zeggen in 3G is er niks aan de hand toch? Waarom laat je je dan niet testen? Zo'n stok in je neus heb ik ook totaaal geen zin in en die test schijnt ook niet zo goed te zijn voor je neus. Ik heb toch een geel boekje en uniek batchnummer? Waarom is dat i.c.m mijn ID geen bewijs voor toegang? Ga me niet zeggen dat dat fraudegevoeliger is dan de coronapas. Want die is zo lek als een mandje blijkt ook deze week.
Dat ik als gevaccineerde die QR weiger heeft al bepaalde consequenties gehad en omdat ik zal blijven weigeren zal het me in de toekomst alleen maar meer gaan kosten. Ik snap niet dat niet veel meer mensen zich niet verzetten tegen die coronapas. Het bioscoopbezoek, concertbezoek of horeca mis ik al niet eens meer omdat ik dat allemaal al bijna 2 jaar niet meer gedaan gedaan heb. Voor horeca kon ik eerst nog voor terecht op het terras, maar ja daar moet je die vrijheidsbeperkende pas ook tonen inmiddels. Alleen mijn hobby en een belangrijk deel van mijn sociale contacten ben ik nu wel kwijtgeraakt door die pas.
Waar is onze echte vrijheid? Waar eindigt deze gekkigheid? Volgende stap is dus al de kapper, niet-essentiële winkels (Zeeman?), het hoger onderwijs, de werkplek. Dat gaat ze zoals jij zegt echt klanten kosten. Als Hugo en Rutte zeggen dat iets er echt niet van gaat komen, en als moties worden genegeerd door dit kabinet, kun je ervan uitgaan dat het toch erdoorheen gedrukt gaat worden. Ik snap dat er dingen gedaan moeten worden tegen het virus, maar waarom moeten wij bloeden voor de fouten en vooral leugens van Hugo en Rutte? Dit is gelukkig een geluid dat ook in de mainstream media steeds vaker te horen is.
Waarom moeten mensen worden uitgesloten van de samenleving terwijl een geprikte met griepklachten een heel restaurant kunnen besmetten omdat ze een QR hebben? Waarom moeten voetbalstadions in de buitenlucht leeg en kan een binnenruimte als bioscoop open blijven? (wat mij betreft terecht hoor die sector is keihard geraakt) alleen is het meten met 2 maten. Doe dan 25 of 50% capaciteit of zo als je zo heilig in dit systeem gelooft.
Voor jarenlang foutief beleid m.b.t de zorg zowel voor alsmede vooral tijdens deze pandemie, moeten wij nu bloeden. Het maakt me droevig als ik zie hoe mensen steeds meer uit elkaar groeien, tegenover elkaar komen te staan, elkaar met de nek gaan aankijken. Mij raar vinden omdat ik die QR code weiger te gebruiken. Ik voelde me eerst heel erg eenzaam en onbegrepen (waarom gebruik je dat ding niet, je hebt die prik toch ook gezet), maar ik krijg de laatste tijd veel meer bijval van mensen uit mijn omgeving (geen wappies, gewoon gestudeerd en prik genomen) die dit ook niet meer willen.
Dit is niet meer tijdelijk (flatten the curve zoals vorig jaar geroepen werd) omdat het virus muteert. Covid gaat voorlopig echt niet weg. Zolang we op deze manier doorgaan zie ik het somber in. Ik verlang naar gewoon zorgeloos naar weer een middagje weg te kunnen, zomaar een winkel in te kunnen, naar een museum te gaan zonder mezelf te hoeven verantwoorden voor mijn gezondheidssituatie. Alleen in gedachten kan ik nog terug naar vroeger.
Hoe moet dat straks als ik een baan heb gevonden heb en ik daar alleen met QR mag werken? Het voelt allemaal zo onwerkelijk waar we in terecht zijn gekomen.
En ik weet dat ik het nu heb over vrijheid, als ik het dan tegenover mensen als jou en Starlight (in de risicogroep) zet, voel ik me een zeur. Ik hoop dat jullie ook weer snel en zorgeloos het leven kunnen oppakken, maar ja daar hebben we helaas het beleid niet voor dus even een extra
voor jullie.
Zoals ik gisteren zei: ik snap het gewoon allemaal niet zo goed meer (daardoor ben ik zelfs gaan twijfelen aan de effectiviteit van de vaccins). Ik vrees ook dat dit op 4 december echt nog niet is afgedaan. Maar goed, ik moest dit toch even van me afschrijven en hoop gewoon dat we hier ooit vanaf komen. Gelukkig heb ik om actief te zijn op dit forum met alle fijne mensen geen QR code nodig