MV, de angst voor dit vaccin omdat het nieuw is, is ongegrond. Het is een verandering van een vaccin waar al jaren aan gewerkt wordt, tegen SARS. Dat het vaccin zo snel op de markt is gekomen is doordat allerlei dode tijd uit het hele proces is gehaald, en omdat er wereldwijd keihard aan gewerkt is, met veel informatiedeling. Het vaccin zelf verdwijnt binnen een paar weken uit je lijf en daarom zijn er geen bijwerkingen op de lange termijn te verwachten. Buiten dat: de ziekte zelf is altijd erger dan het vaccin. De korte- en langetermijnrisico's van de ziekte zijn veel erger dan wat een vaccin ooit als risico geeft. Vaccineren is daarom altijd veiliger dan besmet worden zonder vaccinatie.
Maar zit dáár dan niet het probleem? In de communicatie daarover? En vooral de overload ook aan berichten over bijwerkingen die de afgelopen maanden voorbij zijn gekomen. Ik heb zelf de afweging uiteindelijk gemaakt t.o.v de schade die long Covid zou kunnen aanrichten.
Ik ben het met je eens dat je met meerdere groepen te maken hebt, en dat maakt dit ook zo lastig. 65% is t.o.v andere landen best laag, maar hier zitten we op 85% en is het ook een optie die ze boven de markt laten zweven. En hier wordt het maar gebruikt als argument dat de zorg het niet aankan (wat ook zo is), maar een jaar geleden waren er nog geen vaccins en toen waren de IC cijfers nog een stuk hoger. Toen kon de zorg het ook al bijna niet meer aan. Dus dat de zorg het niet meer aankan alleen afschuiven op ongevaccineerden is gewoon niet fair. Maar hoe komt het dat de zorg het niet aan kan? Er is beleid gevoerd waardoor we nooit klaar zijn geweest voor een pan/epidemie als deze. Bij de griepgolf in 2018 stond de IC zorg ook al op springen, dat had een signaal kunnen zijn dat alarmbellen af had moeten laten gaan.
Hoewel De Jonge niet op de mogelijke restricties vooruit wil lopen, lijkt hij de geesten wel rijp te maken voor coronamaatregelen voor de kleine groep (ongeveer 13 procent van alle volwassenen) die niet gevaccineerd is. ,,We zien dat een klein deel niet gevaccineerd is, maar in de ziekenhuizen is het beeld andersom. En we willen hoe dan ook voorkomen dat de zorg weer wordt overlopen en er wéér operaties uitgesteld moeten worden.’’
Ze hebben het nog niet gedaan, maar ja als Oostenrijk het doet, dan zal dit in Nederland mogelijk volgen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut niet tegen vaccineren (sterker nog, doe het allemaal maar dan zijn we hopelijk een stuk sneller van alles af), maar het gaat ook om wat de overheid (de minister is daarin belangrijk gezicht) uitstraalt. Geen plicht, geen tweedeling, die 2G - moet je niet willen en toch gaan ze stapje voor stapje verder tegen de eerdere woorden die ze uitgesproken hebben.
Even een edit omdat ik niet wil dubbelposten:
https://www.ad.nl/binnenland/de-weerstand-tegen-de-coronaregels-verklaard-grondrechten-worden-ten-onrechte-als-breekijzer-gebruikt~ac1057db/ Dit vind ik wel een interessante visie op argumenten in deze discussie die ik zelf ook weleens gebruikt heb (lichamelijke integriteit, grondrechten gelijke behandeling e.d).
Grondrechten worden als breekijzer gebruikt in de discussie terwijl ze ons in werkelijkheid echt wel beschermen, ook bij nieuwe maatregelen. ,,Aan de kant van de overheid mogen de strategie en de communicatie beter. Ook een demissionaire regering moet haar werk doen, maar zet dan wél een concrete visie uiteen. Het zou voor burgers goed zijn meer te weten over de werking van grondrechten en de democratie. Dat zou al veel onvrede schelen."
Dat is dus ook mijn idee: het zit voor een deel in communicatie en misschien ook wel een stuk onwetendheid (ook bij mezelf).
Tot nu toe was er geen sprake van discriminatie omdat iemand die zich niet had laten vaccineren, nog steeds de keuze had om zich te laten testen. Als ongevaccineerden straks op bepaalde plekken helemaal niet meer welkom zijn, dan moet de overheid daar wel een heel goed verhaal bij hebben. Dan heb je het over een verdergaande inbreuk op grondrechten die een bijzonder stevige rechtvaardiging vereist.’’
En ook hier: er is gewoon geen touw vast te knopen aan het beleid en het waarom bepaalde dingen zo gedaan worden. Zeker met de tegengestelde geluiden die ze in de laatste maanden naar buiten brengen.