@Starlight
Ik ben het vaak met je eens, maar op het punt dat je mensen hun werk gaat afpakken vanwege een vaccinatie, ook al is het in de zorg kan ik het totaal niet eens zijn.
Dus de zorg in het ziekenhuis die hun vaccinaties heeft gehad, maar wel met corona doorwerkt mag wel???
Want dat gebeurd nu dus wel in de zorg. Niet alleen in het ziekenhuis, maar ook in de wijkverpleging en in verpleegtehuizen. En dat is echt uit 1e hand
Dat weet ik, en dat is uiteraard ook een totaal verwerpelijk beleid. Net als dat je als gevaccineerde officieel niet meer in quarantaine hoefde als een huisgenoot positief is getest (en nu is dat wel aangekondigd, maar de richtlijnen bij de GGD zijn nog niet aangepast dus die houden zich daar nog niet aan
)
Als ik dan als patiënt de keuze heb dan heb ik liever iemand die ongevaccineerd is, maar wel alle maatregelen in stand houdt en zich laat testen, dan iemand die gevaccineerd is en zich nergens wat van aantrekt.
Ik snap je redenatie hier wel, maar als je in de zorg werkt en er bewust voor kiest om je niet te laten vaccineren, dan geloof je blijkbaar niet in de medische wetenschap. Dan moet je jezelf toch eens afvragen waarom je eigenlijk in het medische veld werkt. Ik zou er niet op durven vertrouwen dat iemand die tegen vaccinaties is, mij goede zorg gaat geven.
Als je je niet kunt laten vaccineren is dat uiteraard een ander verhaal, en daarom ben ik ook niet direct voor een vaccinatieverplichting. Ik vertrouw er ook niet op dat er een medische uitzondering geregeld wordt voor mensen die oprecht het vaccin niet kunnen krijgen. Maar bij de meeste mensen die het covidvaccin niet kunnen krijgen gaat dat om een allergie voor polyethyleenglycol, en dat is vrij makkelijk op te lossen door voor deze groep nog steeds AZ of Janssen beschikbaar te maken (wat ze al niet doen, dus dat zegt al wel genoeg over hoe goed ze die medische uitzondering gaan regelen). Verder geldt voor veruit de meeste immunogecompromiteerden dat ze juist wél het vaccin moeten krijgen, maar dat het slechter werkt.
Verder denk ik om eerlijk te zijn niet dat er enorm veel mensen zijn die wél gezond genoeg zijn om in een zwaar beroep als de zorg te werken, maar niet gezond genoeg om het vaccin te kunnen nemen. Dus mocht je ineens tijdens je opleiding zo ziek worden dat je het vaccin niet meer kunt krijgen, viel je hele toekomst toch al in duigen. En daar wil ik zeker niet te makkelijk over doen ofzo (als iemand die zelf vlak na haar studie een stuk zieker werd waardoor ik er niets mee heb kunnen doen), maar ik denk toch echt dat dit één van de gevallen is waar je eigen ziekte je daadwerkelijk tegenhoudt om iets te kunnen en niet de maatschappij. Maar ik vind dit ook een lastige discussie, qua vaccinatieverplichting en waar dat dan moet ophouden (nog los van corona, want de vaccinatiegraad tegen "kinderziektes" daalde ook al jaren, en ergens komt dan toch de volkgezondheid in gevaar).
Want dat zijn de consequenties van de 1/2 G samenleving.
1G is juist alleen getest. Dus daarmee wordt helemaal niemand uitgesloten, en is het meteen ook het veiligst. Maar uiteindelijk is het allemaal een beetje dweilen met de kraan open als je geen enkele moeite doet om het virus in te dammen. In die zin snap ik eigenlijk nog ook waarom mensen voor complottheorieën vallen, want met het huidige Nederlandse beleid is er niet echt een einde in zicht.