Dat was mijn punt niet. Nu wordt gezegd dat er meer ziekenhuisopnames gaan komen (dat ontken ik helemaal niet), maar het is niet zo dat dat sowieso gebeurt. Ik kreeg uit jouw berichten de indruk dat dat wel het geval is. Met exponentiële groei heb je in een oneindige populatie wel dat er in absolute zin meer ziekenhuisopnames komen als je het virus maar lang genoeg rond laat gaan. Echter zit er in de realiteit een begrenzing op, dus als de kans op ziekenhuisopname laag genoeg is, dan kan het zo zijn dat er minder opnames komen. Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is en ik zeg niets over de waarschijnlijkheid. Ik zeg alleen dat het niet 100% zeker is dat er meer ziekenhuisopnames komen.
Nouja, dat is bij Omicron dus wel 100% zeker met wat we er nu over weten, en daar had ik het over. En daarnaast is er een zekere zin een oneindige populatie voor Covid, omdat je opnieuw besmet kunt raken. Je hebt natuurlijk gelijk dat er ook hypothetische situaties bestaan waarin een besmettelijker virus niet per definitie meer doden betekent, maar naar wat ik begrijp uit bijvoorbeeld dat draadje is dat het maar een fractie meer besmettelijker hoeft te zijn om al binnen een relatief korte periode meer doden te veroorzaken.
Dit maakt het eerlijk gezegd voor mij alleen maar moedelozer. Dat ook als je je aan de regels houdt, je de vaccinaties haalt, je netjes test...je nog steeds allemaal besmet raakt. Dan denk ik, waar doe je het nog voor?
Dan ga ik echt niet mezelf weken, maanden, misschien wel jaren opsluiten in huis terwijl familie en vrienden eenzaam zijn, ziek zijn, een lichtpuntje nodig hebben etc. Dus ja, ik ga wel mensen bezoeken. Uiteraard wel met zoveel mogelijk maatregelen en veiligheid, zover dat kan.
Zolang het virus niet bestreden wordt is het ook vrij hopeloos. De regels schieten tekort, om geen Covid te krijgen moet je jezelf beschermen. Ik zeg ook niet dat je geen mensen moet bezoeken (ik bedoel, ik zie ook heel af en toe wel familie), maar draag dan minstens FFP2 buiten de deur en doe sneltesten vooraf. Maar ik vind het wel nogal kut om te zeggen "ik ga mezelf niet opsluiten" terwijl risicogroepen dat al bijna 2 jaar moeten. Uiteindelijk zitten we in deze hele kutsituatie omdat de overheid dacht dat je risicogroepen wel af kon schermen van de rest van de samenleving en de rest wel ziek kon worden, alsof risicogroepen niet ook midden in de samenleving staan en banen, familie en hobby's hebben (en alsof het virus niet heel veel nieuwe chronisch zieken gaat creëren). Er zijn voor gezonde mensen ook genoeg periodes geweest dat de risico's relatief laag waren en dat jullie wel meer hebben kunnen doen, dat is er voor risicogroepen bijna niet geweest. Moet ik me dan maar voorbereiden op een leven lang in isolatie en al m'n levensdromen opgeven omdat iedereen te beroerd is om zich aan meer maatregelen te houden dan wat absoluut verplicht is, zelfs als er een nieuwe variant is en de zorg op instorten staat? Als we nu gewoon allemaal even ons minstens aan alle WHO-maatregelen zouden houden ipv de RIVM-maatregelen, dan zakken de cijfers tenminste uiteindelijk zodat er binnenkort wél weer iets meer kan, in ieder geval voor gezonde mensen.
En begrijp me niet verkeerd, hier is de overheid de hoofdschuldige aan, en niet mensen zoals jij die echt wel hun best doen en het beleid ook kut vinden. Maar uiteindelijk bepalen we ook met elkaar welke risico's we acceptabel vinden. En elke keer opnieuw is de boodschap dat de risicogroepen de rekening mogen betalen van het beleid, ipv dat mensen gewoon hun eigen verantwoordelijkheid nemen. En het kutte is dan ook nog dat mensen het niet doen terwijl het ook in hun eigen belang is. Ik wil geen mensen bang maken voor Long Covid, maar het is wel gewoon een reëel risico waar je rekening mee moet houden in je overwegingen wat je wel en niet doet. Dat is wat ik elke dag constant moet doen: risicoanalyses, is dit veilig genoeg, is dit belangrijk genoeg? En ik snap dat je niet zo wil leven, maar ik wil dat verdorie ook niet meer. En op deze manier kan dat nooit meer. Ik zie op dit moment letterlijk niet in hoe deze pandemie ooit tot een einde komt, tenzij het beleid enorm verandert. En dat gaat het niet zolang iedereen constant het wel mooi geweest vindt omdat ze een beloning willen voor dat ze hun best hebben gedaan.
Ik weet dat je het niet verkeerd bedoelt, en ik ben ook niet specifiek boos op jou ofzo, maar ik ben er even zo zo zo klaar mee.