Het heeft sowieso helemaal niets te maken met "angst", het heeft te maken met voorzorgsmaatregelen nemen om te voorkomen dat je ziek wordt, en om te voorkomen dat het virus de maatschappij plat legt. Want dat is wat er zou gebeuren als je niet ingrijpt. Dan doet het virus het wel voor je. Dan worden er zoveel mensen ziek dat alles vanzelf ook wel dicht moet - maar dan compleet onvoorbereid met enorm veel chronisch zieken en doden tot gevolg. En zelfs als je denkt dat Covid zelf voor jou compleet ongevaarlijk is (is het niet, je hebt ook als gezond persoon een kans van 10-20% op Long Covid en dat is een conservatieve schatting), dan nog ga je er ook wel last van krijgen als ineens de hele maatschappij is lamgelegd door een virus, ipv door maatregelen die voorkomen dat het erger wordt.
Dat is geen angst aanpraten, dat is snappen wat een virus doet en op basis daarvan de juiste risicocalculaties maken. Alleen willen veel mensen niet snappen dat het niet de maatregelen zijn die hen in de weg zitten, maar het virus zelf, en denken ze dat hun leven er gewoon hetzelfde uit had kunnen zien zonder maatregelen en dat de risicogroepen zich maar gewoon moeten opsluiten of dood moeten. En juist door dat validisme zitten we nu nog steeds in een pandemie. Juist als je risicogroepen beschermen als hoogste prioriteit zou hebben, zorg je ervoor dat de hele maatschappij er het beste uitkomt.
Dit gedrag is denk ik mede ingegeven door het feit dat de ziekte voor veel mensen niet zo erg is als in het begin werd voorspeld. Voor velen die het hebben gehad is het niet veel erger dan een (flinke griep), en dat zullen mensen niet een reden vinden om zichzelf op te sluiten...
Dat is gewoon niet waar. Juist in het begin werd steeds gezegd dat het mild was voor 98%, terwijl mild in deze context alleen maar betekent dat je niet in het ziekenhuis komt. Voor Long Covid was sowieso lange tijd geen aandacht, en ook nu is het alleen af en toe een human interest story in de media en speelt het nog steeds totaal geen rol in het beleid (want ook nu nog denken ze dat iedereen het gewoon laten krijgen een goed idee is). Het wordt vooral vanaf het begin al keihard gebagatelliseerd, waardoor veel mensen vanaf het begin af aan denken dat het niet erg is als ze Covid krijgen. Maar zoals ik hierboven ook zei: het gaat niet alleen om of het voor iemand als individueel gevaarlijk is om Covid te krijgen. We leven in een samenleving waar je acties gevolgen hebben voor anderen.
Overigens is "jezelf opsluiten" echt zwaar overdreven voor iedereen die geen risicogroep is (waar ik dus, even voor de zekerheid, niet mee wil zeggen dat de maatregelen niet voor iedereen kut zijn. Maar ik wil echt niet meer van mensen horen die elke week met vrienden hebben afgesproken en 3x op vakantie zijn geweest hoe erg het is om jezelf te moeten opsluiten
).