Ja, ik snap best de frustraties van ondernemers, maar ten eerste was dat mijn punt niet en ten tweede is het hele probleem dus niet eens dat bepaalde mensen zich niet aan de maatregelen houden, maar dat de maatregelen nooit bedoeld waren om het virus te bestrijden. Alles open doen is dus niet de oplossing, dan wordt het alleen nog erger. Ik zou graag willen snappen waarom mensen dat toch als optie blijven zien die bespreekbaar moet zijn, ook als ze beter weten.
De enige antwoorden die ik kan bedenken zijn:
1. Validisme en eugenetica (verschillende gradaties van "de risicogroepen zijn het niet waard om te beschermen en iedereen die gezond dacht te zijn maar alsnog dood gaat of ziek wordt was ook gewoon een risicogroep zonder het te weten dus die waren het dan ook niet waard").
2. Negeren van de wetenschap (doen alsof het virus minder erg is dan het is, aerogene verspreiding ontkennen, Long Covid ontkennen of bagatelliseren, werking van effectieve maatregelen als mondkapjes ontkennen).
3. Fatalisme (denken dat het toch niet helpt dus waarom zou je het überhaupt proberen).
De consequenties van positie nr 2 en 3 zijn in de praktijk nog steeds dat het beleid eugenetica is (want je kiest bewust voor de optie om risicogroepen dood te laten gaan. Ook als je dat echt oprecht heel verschrikkelijk vindt, doe je het nog steeds, terwijl er een andere optie was).
Maar telkens als ik dat zeg, worden mensen best wel boos, dus ik was wel benieuwd naar antwoorden die niet neerkomen op een van deze drie dingen.
Maar in plaats daarvan probeert iedereen weer discussies met me te voeren over dingen die ik helemaal niet zeg, dus laat maar. Ik hoop in ieder geval dat jullie eens gaan nadenken over de manieren waarop validisme en eugenetica geaccepteerd zin in deze samenleving en hoe dat terugkomt in de pandemie. We worden als risicogroepers en niet-risicogroepers tegen elkaar opgezet doordat er een valse tegenstelling wordt gecreërd tussen de economie vs de volksgezondheid, psychische gezondheid vs fysieke gezondheid etc., terwijl we eigenlijk allemaal dezelfde belangen zouden moeten hebben.
Goed, dan ga ik nu weer het topic een tijdje proberen te ontwijken. Uiteindelijk verandert het beleid ook niet als ik hier zit te discussiëren, en ik moet weer aan mijn mentale gezondheid gaan denken
PS. nog een paar laatste tips:
1. Mocht je de komende tijd positief testen op een sneltest, haal dan als je kunt ook een PCR-test. Mocht je Long Covid krijgen maakt dat de kans dat je serieus genomen wordt en toegang hebt tot iets van behandeling een stuk groter.
2. Als je Long Covid krijgt: rust rust rust. Ga absoluut niet over je grenzen heen maar rust zoveel als je kunt. Dat geeft de grootste kans op genezing. Oh, en mocht je steeds duizelig worden bij opstaan, je bloeddruk en hartslag raar gaan doen etc: lees je in op dysautonomie en POTS. Word lid van groepen waar patiënten met andere post-virale aandoeningen tips mogen geven. Er is een schat aan informatie onder patiënten en je hoeft het niet alleen uit te vinden.
3. Verval niet in "ik ga het toch wel krijgen, let's get it over with"-fatalisme (of "ik heb het al gehad dus het maakt niet meer uit"). Je kunt meerdere keren besmet raken, Omicron gaat niet de laatste variant zijn, en het virus veroorzaakt ook een hoop schade bij mensen zonder klachten en zonder Long Covid. Hoe meer besmettingen je weet te ontwijken, hoe beter.