Deze versoepelingen zijn puur verkiezingstactiek. Gebeurde vorig jaar ook een paar weken voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. De zittende partijen willen ook in de gemeenteraad zo groot mogelijk blijven (logisch, want dat wil elke partij) en ze zijn bang dat de kiezer ze keihard gaat afstraffen voor het beleid van de afgelopen jaren bij de gemeenteraadsverkiezingen omdat dat voor gewone verkiezingen nog 3 jaar duurt. De QR code staat bijvoorbeeld 'in de ijskast', dat is dus niet helemaal weg. En dat baart me zorgen over wat er nog komen gaat...
Los daarvan, we zijn weliswaar over de piek heen, maar de aantallen besmettingen is nog (te) hoog. We gaan nu wel langzaam weer naar warmere dagen toe, waardoor de seizoensinvloed van de winterperiode afneemt. Alleen de strategie die men hanteert, voelt nu voelt het als god zegene de greep en we zien wel wat corona doet.
Ik ben groot voorstander van versoepelen en onverdeeld openen van de samenleving, zeker na twee jaar ellende. En dat openen kan prima met wat kleine aanpassingen die Starlight noemt voor kwetsbaren zonder dat ze een hele maatschappij ontwrichten of mensen uitsluiten. Dus geen lockdowns meer, geen gehannes met beperkt aantal bezoekers, geen dwang/drang, geen coronapas/QR Code, geen rare sluitingstijden/volledige winkelsluitingen, noem alle gekke en ongepaste maatregelen die we hebben gezien.
Eerder dingen als een goede ventilatie op scholen of werkplekken, mondkapjes en afstand op drukke plekken (neem het ov: ik ben er zo aan gewend dat het me niet eens meer uitmaakt), gratis zelftesten, thuiswerken/flexibel werken wanneer iemand wil (dat is er inmiddels ook wel ingeslopen voor mensen). Dat is wat mij betreft de beste manier om het voor zowel kwetsbaren als anderen leefbaar te maken met Corona.
O, en edit: ik zie wel dat ZoHerkenjeOns en GeenDorHout trending zijn, dus er komt nog wel wat meer aandacht voor kwestbaren.