Lang geleden in het slaperige dorpje Ravenswood Bluff echoot tijdens een helse storm klokslag middernacht een ijzingwekende gil door de kleine steegjes.
De geschrokken dorpsbewoners haasten zich naar het dorpsplein en zien tot hun ontzetting dat de Storyteller van het dorp, Robbieazerty, werd vermoord. Zijn lichaam gespietst aan de uurwijzer van de klokkentoren, bloed druppend op de straatstenen eronder. De oorspronkelijke nieuwsgierigheid draait om naar angst als ze beseffen dat een demon hun dorp teistert, die 's nachts slachtoffers maakt en 's morgens weer in zijn menselijke gedaante verandert.
Elke dorpsbewoner heeft informatie, maar de demon en zijn slechte minions verspreiden leugens om verwarring te zaaien en verdenking op onschuldigen te werpen. Zal het Goede volk op tijd de stukjes van de puzzel kunnen samenvoegen? Of zal dit ooit rustige dorpje overgenomen worden door het Kwaad?
Wat?Dit spel is een "social deduction game", dus zoals Weerwolven die zich afspeelt in dag en nacht fases. In de nacht krijgen verschillende spelers info of mogen acties uitvoeren; overdag bespreken ze wat ze allemaal denken te weten. Het Goede team wil de Demon elimineren, terwijl het Kwade team de Goeden wil elimineren, tot het Kwaad in de meerderheid is.
Er zijn in het spel verschillende versies. Wij spelen de beginner versie: Trouble's Brewing.
Hoe?De rollen worden random verdeeld. Niet alle rollen spelen mee, maar jullie weten niet welke er wél en welke er niet in zitten.
's Nachts spreek ik elke rol aan die bepaalde info te weten komt om hun die info te geven. Bovendien leren de Minions wie de Demon is en andersom. De Demon krijgt ook 3 rollen te zien die NIET in het spel zitten, zodat hij kan proberen te bluffen dat hij/zij één van die rollen is.
Overdag bespreken de spelers wat er gebeurd is, mogen ze ook privé gesprekken aangaan en uiteraard liegen, zelfs als goede speler kan je liegen om reacties uit te lokken.
Het spel op zich werkt dus hetzelfde als weerwolven, er zijn echter volgende verschillen:
-
De executie werkt met nominatie. Iemand mag roepen dat hij iemand nomineert voor executie, al dan niet met een reden. Die persoon mag zichzelf verdedigen en daarna wordt er gestemd. Als het aantal stemmen gelijk is aan of meer dan de helft van de nog levende spelers, wordt de genomineerde persoon mogelijk geëxecuteerd. Echter mogen er ook nog anderen genomineerd worden en als die meer stemmen krijgt (je mag als levenden op meerdere personen stemmen), zal die andere geëxecuteerd worden.
-
Je rol wordt nooit bekend gemaakt, dus ook niet als je dood bent (noch door Demon noch door executie).
-
Doden mogen mee blijven discussiëren. Ze hebben echter nog maar één stem die ze kunnen inzetten en mogen zelf niemand nomineren.
-
Er mag privé gesproken worden tussen 2 of meer spelers apart. Ofwel neem je iemand zo meer in vertrouwen of kan je een plannetje maken om anderen uit hun tent te lokken.
Verder zijn er weinig regels en kan je qua strategie doen wat je wilt. Bijvoorbeeld:
- Je mag jezelf nomineren voor executie, als jij denkt dat dat de groep kan helpen.
- De Demon mag ook iemand kiezen die al dood is. Dan gaat er die nacht niemand dood. (hiermee kan je bvb over één van de rollen die niet in het spel zitten bluffen van "Oh dan zal ik wel aangeduid zijn, want ik ben de Soldier en die kan niet dood gemaakt worden door de demon." of "Ik ben de Monk en ik had Sabrina beschermd, dus waarschijnlijk heeft de Demon Sabrina willen vermoorden."
Welke rollen?Er zijn verschillende categorieën. Derollen staan verder in dit topic gepost. Ik zal ernaar linken zodat je ze makkelijker terug kan vinden.
Townsfolk zijn
GoedOutsiders zijn
Goed, maar hun rollen helpen de Townsfolk helaas niet echt vooruit.
Minions & Demonzijn
Slecht. In de basisversie bestaat er maar één soort Demon, de Imp.
Travelers komen erbij als er meer dan 15 spelers mee doen.
Hoe?Dit wordt via de chat gespeeld. Dat doen we op zaterdag 14u.
Hoe lang het duurt is moeilijk in te schatten, aangezien ik ieder een voor een moet aanspreken om hun info te geven. Als je twijfelt dat je niet op tijd kan komen of niet tot het eind kan blijven, kan je een van de vijf traveler rollen op je pakken, die zijn speciaal gemaakt voor spelers die later komen of vroeger weg moeten.