REMEMBER: Voordat we aan acties beginnen, kunnen we beslissen of we alvast 1 hout op het eerste vakje van de brandstapel leggen. Als we dat doen, hebben we deze ronde echter niet genoeg om een kamp te bouwen, indien we dat zouden willen.
Stem in de poll of je hout in de voorraad wil leggen of niet. Eens in de voorraad, kunnen we het niet meer terugnemen!
Fase 4 - Actie! Nu is het aan jullie!
REMEMBER: Als je twee pionnen op éénzelfde actie zet, lukt de actie sowieso. Maar als je ze verspreid kan je meer acties doen. Die kunnen echter mislukken en dan hebben we niks.De opties (die nadien ook in deze volgorde uitgevoerd worden, dus je kan niet zeggen "We halen eerst hout en bouwen dan een kamp." helaas) :
1. THREAT - We kunnen één pion hier neerzetten om te rusten. Dan krijgen we 1
Determination token en mogen we deze kaart afleggen. Als de kaart blijft liggen schuift hij de volgende ronde naar links. Als hem in de volgende ronde ook laten liggen verliezen we 2 moraal. Maar misschien kunnen we dat nog wel hebben?
2. HUNT - Er is momenteel nog niets om op te jagen. Er kunnen dieren in de stapel toegevoegd worden door te exploren. We MOETEN hier altijd 2 pionnen inzetten.3. BUILD - Er valt vanalles te bouwen:
- een kamp: kost 2 hout
- als we eenmaal een kamp hebben kunnen we ook dak en palissade bouwen. Kost ook 2 hout- een wapen: kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: Momenteel kunnen we deze bouwen:
Shovel - Hebben we soms nodig om een ander item te kunnen bouwen. Maar momenteel zitten er zo geen items in het spel, dus denk niet dat we hier veel aan hebben.
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
Pot - Hiermee kunnen we 's nachts 1 banaan inruilen om een hartje te krijgen. Kost niks.
Bricks - Palissade level gaat 1 omhoog
Drums - Kost 1 leer. Hiermee krijgen we elke moraal ronde
2 Determination extra.
4. GATHER - We kunnen op het strand ten westen van ons hout of banaan halen.
5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen. Ofwel NO, O, ZO, ZW of NW.
6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2
Determination en gaan we 1 moraal omhoog.
7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.
En we mogen dus ook elk moment
Determination tokens inzetten om één van onze special actions uit te voeren. Elke special action kan per keer maar één keer gedaan worden. Kost enkel
Determination, er hoeft geen pion op gezet te worden.
De special actions vind je hier boven de rode tekst.