Haha, nee hoor het is een samenwerkingsspel. Ik was zelfs nog gewoon op jouw of MC's feedback aan het wachten. Maar nu hebben we sowieso een meerderheid om het niet te doen.
Dus, inventory zie hierboven, maar dan 6 Determination omdat we er 2 bij gepakt hebben.
Fase 4 - Actie! Nu is het aan jullie!
REMEMBER: Als je twee pionnen op éénzelfde actie zet, lukt de actie sowieso. Maar als je ze verspreid kan je meer acties doen. Die kunnen echter mislukken en dan hebben we niks.De opties (die nadien ook in deze volgorde uitgevoerd worden, dus je kan niet zeggen "We halen eerst hout en bouwen dan een kamp." helaas) :
1. THREAT - De kaart van vorige ronde ligt hier nog (Rest). Door er 1 pion op te zetten, gaat de kaart weg en krijgen we 1
Determination . Als we er niets mee doen, verliezen we 1
Determination token.
Daarnaast ligt er nu een tweede kaart bij (Strengthening the camp). Als we hier met 1 pion en 1 hout of de shovel (
) heen gaan, gaat de kaart weg en krijgen we 1
Determination . Als we er deze ronde niets mee doen, gat ie naar links. Als we er in de volgende ronde ook niets mee doen, dan gaat onze palissade -1 achteruit. Als we geen palissade hebben om -1 af te halen, verliezen we een hartje.
2. HUNT - Er is nog steeds niets om op te jagen. Er kunnen dieren in de stapel toegevoegd worden door te exploren. We MOETEN hier altijd 2 pionnen inzetten.3. BUILD - Er valt vanalles te bouwen:
- Dak of palissade bouwen. Kost: 2 hout of 1 leer
- een wapen: kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: Momenteel kunnen we deze bouwen:
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
Pot - Hiermee kunnen we 's nachts 1 banaan inruilen om een hartje te krijgen. Kost niks.
Bricks - Palissade level gaat 1 omhoog
Drums - Kost 1 leer. Hiermee krijgen we elke moraal ronde
2 Determination extra.
Map - Hiermee krijgen we voorgoed 1 EXPLORE pion die we altijd kunnen inzetten (omdat de map ons makkelijker helpt exploren)
Touw - Kunen we andere dingen mee maken
Sack - Kost 1 leer. Kunnen we per ronde 1 keer een extra resource van het gatheren meenemen.
Medicine - Kan van pas komen bij events.
4. GATHER - We kunnen op een tegel naast ons hout of banaan halen.
5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen. Ofwel O, ZO, ZW of NW.
6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2
Determination en gaan we 1 moraal omhoog.
7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.
En we mogen dus ook elk moment
Determination tokens inzetten om één van onze special actions uit te voeren. Elke special action kan per keer maar één keer gedaan worden. Kost enkel
Determination, er hoeft geen pion op gezet te worden.
De special actions vind je hier boven de rode tekst.