Bedankt voor dit mooie molduel, Heinz! Ik zit zelf ook enorm te twijfelen tussen Alina en Jolien, dus ik ga de molpunten voor mezelf eens op een rijtje zetten.
1.1 Joliens 400 euro is gek, Alina's 5400 euro vind ik meer iets voor een mol. Molpunt voor Alina.
1.2 Alina is de held door de klok te luiden, tegelijkertijd is dit super close en probeerde ze eerder ook al de klok te luiden (toen nog niet iedereen op het eiland was). Jolien doet niet veel opvallends. Molpunt voor Alina.
2.1 De mol geeft aan dat hij hoopte dat de kist geopend zou worden, hier past niet het bewaken van de kist bij (wat Jolien doet). Molpunt voor Alina.
2.2 Alina heeft de leiding bij deze opdracht, neemt gekke beslissingen en veel risico. Jolien is kansloos bij haar opdracht. Molpunt voor Alina.
2.3 Jolien plaatst zichzelf bij deze opdracht. Beiden laten hun opdracht mislukken, waarbij de fout van Alina meer negatieve gevolgen had dan de fout van Jolien. Molpunt voor Alina.
3.1 Jolien kiest voor het nadeel, Alina gaat daarin mee. Jolien moedigt haar raft aan, waardoor ze binnen de 10 seconden na elkaar eindigen (maar als mol wil je die beelden toch graag zien?). Molpunt voor Jolien.
3.2 Alina plaatst zich doelbewust in deze positie, maar het komt door Jolien dat de hulpmiddelen pas heel laat worden opgegraven. Ook maakt ze fouten in de tijdlijn (gek met haar studie geschiedenis). Molpunt voor Jolien.
3.3 Beiden herkennen beelden en maken fouten. Jolien probeert tevergeefs een goede keuze ongedaan te maken. Molpunt voor Jolien.
3.4 Alina verspeelt de meeste hartslagen en wordt uitgeschakeld (waardoor ze geen invloed meer heeft op het spel). Jolien bemoeit zich actief met het spel en jut de rest op. Molpunt voor Jolien.
4.1 Alina springt op Laure tijdens het touwtje springen, zorgt ervoor dat de groep de laatste halte goed bereikt (waardoor ze daar nog een opdracht doen). Ze komen nét op tijd aan. Jolien doet niet heel veel goed of slecht. Molpunt voor Alina.
4.2 Alina vindt de telefoon, waarna Jolien zich er ook mee gaat bemoeien. Als de telefoon later was gevonden was de opdracht waarschijnlijk mislukt. Molpunt voor Jolien.
4.3 Beiden sluiten geen deal. Ze lijken de strategie te volgen die Alina heeft bedacht (die sowieso geen geld zou opleveren). Jolien zet de boel op scherp door heel fel te reageren op Bart. Molpunt voor Alina.
5.1 Jolien laat Salim heel veel risico nemen, terwijl ze al een goede foto van Willy Sommers hebben. Molpunt voor Jolien.
5.2 Alina speelt de 500 euro uit het spel, maar rijdt nog wél binnen de tijd door het poortje van 400. Alina lijkt de instructies qua snelheid te volgen; Jolien laat de opdracht mislukken door te rommelen met schakelen. Molpunt voor Jolien.
5.3 Alina bemoeit zich nauwelijks met het spel, Jolien speelt het spel fel. Beide strategieën zouden geschikt kunnen zijn voor de mol, maar dat Alina nauwelijks protesteert tegen het omwerpen van haar pijl is opvallend. Molpunt voor Alina.
6.1 Alina trekt de beslissende wedstrijd naar zich toe (ondanks een verstuikte enkel), maar staat deze later wel af. Jolien presteert redelijk op het onderdeel hink-stap-sprong, alleen door de joker wint ze. Dat de deelnemers de joker voor deze opdracht inzetten lijkt me logisch, want dit was de enige haalbare discipline (zonder oefening). Jolien herkent Salim van een grote afstand. Molpunt voor Jolien.
6.2 Alina brengt nauwelijks geld in het laatje doordat zo'n beetje alle stellingen op haar van toepassing zijn (productiekeuze). Dat ze ondanks de grote hoeveelheid drank toch over de evenwichtsbalk wist te komen vind ik opvallend. Jolien jut de boel weer op door hardop te vragen om drank (waarmee ze Bart probeert te beïnvloeden). Molpunt voor Jolien.
6.3 Alina en Jolien gaan redelijk gelijk door de opdrachten heen. Jolien verspeelt de volledige inzet in haar diner met de mol. Molpunt voor Jolien.
Alina: 8
Jolien: 10
Wat mij opvalt, is dat Jolien (als ze de mol is) in de eerste twee afleveringen rustig aan heeft gedaan. Ze kwam pas echt los in aflevering 3, wat ook meteen de aflevering is dat de opdrachten écht begonnen te mislukken. Ze lijkt steeds brutaler en opvallender te gaan mollen. Ze gooit zich in het spel en zet constant de boel op scherp door haar medekandidaten aan te vallen.
Als Alina de mol is, dan heeft ze een aantal momenten het spel op gang gebracht (door bijvoorbeeld de telefoon te vinden in de sportschool) en wordt ze op een aantal momenten gedwarsboomd door andere deelnemers (bijvoorbeeld de hardloopopdracht). Ze speelt het spel rustig en op de achtergrond. Ze bemoeit zich niet al teveel met de groepsdynamiek.