Je kunt een scenario misschien van te voren uittekenen, je kunt niet bepalen hoe het zal aflopen.
De mol heeft zeker voorkennis en zal de opdrachten misschien vooraf geoefend hebben, het is dan nog niet zeker of hij de kamer met het diner zal bereiken (al is dat natuurlijk de beste scenario voor de mol).
Ik geloof niet dat eindigen in de laatste kamer het droomscenario is voor de mol. Hoofddoel is dat de mol schittert, bij het spelen van een toneeltje ontbreekt alle glans, en bovendien speel je jezelf erg in de kijker.
Het lijkt ook niet moeilijk om ervoor te zorgen dat je die laatste kamer niet bereikt. Ik had alvast niet de indruk dat Alina erg goed haar best deed om de sleutel in het ijsblok eerst te vinden.
En al zeker omdat de mol in het dagboek nog maar eens onzeker bleek en andere kandidaten ziet schitteren in iets waar ze zelf in wil/moet uitblinken.
Bij het scenario in de laatste kamer zijn er eigenlijk twee opties: of Jolien "volgt" de mol, en ze volgt niet. De mol wil vooral dat de verdubbelaar niet ontdekt wordt, en als het even kan de bankroet activeren.
Scenario:
Jolien volgt de mol niet => door de verdubbelaar niet onder 4 maar 5 te steken, en de (overduidelijk) beste optie (dagboeken) in 4, is de kans groot dat het spel stopt als ze dagboeken in handen heeft. No harm done, geen verdubbeling.
Jolien volgt de mol => direct in het scenario "bankroet of ander voordeel". Ofwel onmiddellijk bankroet, ofwel "lokken" naar bankroet. Wat gebeurd is.
Ik dacht niet dat ik had gezegd dat de mol dit ter plekke heeft bedacht. We hebben het niet voor niets bij opdrachten over de briefing van de mol. Dat is standaard wat mij betreft.
Sterk spel van de mol betekent dus vooral sterk scenario, waar de makers al jaren een patent op hebben inderdaad. Je moet geen Bart zijn om het te kunnen uitvoeren, bedoel ik.