Beste forumleden, beste kijkers,
Het was me een avontuur wel. Exact elf maanden geleden, op 18 juli 2019, stond ik daar. Tegenover me twee nerveuze kandidaten, in het midden een presentator. Aan hem de schone taak om Jordy en David uit hun lijden te verlossen. Wie zou de winnaar worden van het eerste seizoen van ENIGMA? Inmiddels weten de kijkers het antwoord.
Zes jaar lang heb ik gesleuteld aan het format. In de loop der tijd voegden steeds meer mensen zich bij het team, maar nog altijd als een ‘amateurproductie’. Niet dat ik dat erg vond hoor; het is immers toch een hobbyproject met weinig budget. Mijn doel was dan ook niet per se om tientallen duizenden kijkers te trekken – zo realistisch ben ik dan ook wel weer! -, maar om kandidaat én kijker een mooie ervaring te bieden. En dat is – voor zover ik dat kan beoordelen – aardig goed gelukt!
Er ontstonden spontaan fanaccounts voor verschillende kandidaten, kijkers gingen online hun theorieën delen en er ontstonden zelfs initiatieven voor onlineversies van het spel. We weten echter allemaal: het eerste online ENIGMA-spel werd hier op RealityNet gespeeld, wat ik nog altijd een enorme eer vind.
Al met al ben ik zeer tevreden met hoe ENIGMA is ontvangen. We merkten welke elementen goed werkten, maar zeker ook wat in de toekomst beter – of in ieder geval anders – mag worden. Dat is goed om te weten, want zo kunnen we van ons tweede seizoen (want dat gaat er natuurlijk sowieso komen!) een nog betere productie maken, zowel audiovisueel als inhoudelijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan meer ‘puzzelwerk’ voor de kijker en hints op een moeilijker niveau. Hoe we dat gaan doen? Dat zie je wanneer seizoen 2 online komt natuurlijk – óf je moet je aanmelden als kandidaat.
Ik wil jullie dan ook namens de voltallige organisatie enorm bedanken voor het kijken. We hebben de afgelopen weken vele mooie reacties mogen ontvangen en hebben nu al enorm veel zin in de opnames van ons tweede seizoen. Deze zullen echter wegens het coronavirus niet deze zomer zijn, maar pas volgend jaar. Een nieuw seizoen zal dus nog even op zich laten wachten, maar wij gaan alles op alles zetten om nog regelmatig van ons te laten horen!
- Sander, ontwikkelaar ENIGMA