Auteur Topic: Tour de France pool 2020  (gelezen 82305 keer)

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #420 Gepost op: 13-09-2020, 21:55:02 »
Ja maar ook in het vervolg van de klim kan wout gewoon het tempo van de Colombianen bijhouden , dat geeft aan dat er andere verhoudingen zijn. Ik had vooraf veel van wout verwacht, maar niet dat hij op de colombier bernal kon bijhouden.

Offline MoleBuster

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
« Reactie #421 Gepost op: 13-09-2020, 22:13:11 »
Ja maar ook in het vervolg van de klim kan wout gewoon het tempo van de Colombianen bijhouden , dat geeft aan dat er andere verhoudingen zijn. Ik had vooraf veel van wout verwacht, maar niet dat hij op de colombier bernal kon bijhouden.

Ik vroeg het me al een paar keer af tijdens deze Tour: misschien schuilt er wel een ronderenner in Wout van Aert.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #422 Gepost op: 13-09-2020, 22:15:49 »
Aan de andere kant is Sagan jarenlang recordpuntenpakker geweest en heb ik ooit gewonnen door alleen maar sprinters te nemen. Dus het ligt ook een beetje aan het parcours. Het klassement met Roglic en Pogacar had relatief snel vorm.

Sterker nog: ik heb meestal juist het idee dat sprinters te veel punten krijgen.

Dat komt ook omdat ze meestal de eerste één tot anderhalve week een beetje rondjes spinnen door laagland. De sprinters pakken dan uitgebreid punten in etappes, in het sprinters-dagklassement, en zeker ook in het geletrui-klassement (want als sprinters kunnen sprinten, dan halen de aanvallers het niet, dus niemand wint tijd).

We hebben alleen dit jaar een bizar abnormaal parcours. Zowel heel weinig normale pure sprints, als in de eerste dagen al bergen. Daarom werden de sprinters meteen het geletruiklassement uitgebonjourd.
Ik zou vooral geen veranderingen aan gaan brengen omdat de Tour 1x een afwijkend parcours heeft. Tis niet voor niks dat eigenlijk alle pure sprinters de Tour dit jaar links laten liggen.

De primaire reden dat ik eerdere jaren niet meer sprinters nam, is omdat het veelal kopmannen waren. Dus dan nam je Sagan (want: eindeloos veel punten) + een geletrui-kandidaat, en dan waren je opties op.
Bennett was vrij duur, maar sprinter (en goede kans op groene trui), dus ben ik er toch maar voor gegaan.
Heb zelfs Bol overwogen, want sprinter, maar zoals we 't er al eerder over hadden: helpers zijn te duur.

Citaat
Deze pool kenmerkt zich doordat de tussenklassementen relatief zwaar tellen. Dat vind ik aan de ene kant leuk en onderscheidend, aan de andere kant zorgt dat voor hetgeen wat Daisy beschrijft. Als Roglic nu opgeeft dan is hij waarschijnlijk nog aan het eind van de tour een top-3 puntenpakker, terwijl bijvoorbeeld een Porte die dan wellicht op podium eindigt veel minder punten scoort.

Ik heb volgens mij beide voorgaande jaren Kruiswijk gehad. If memory serves 2 jaar terug ging hij steeds netjes in de bergen mee, reed als steady subtopper veelvuldig iets van 10e, en werd 5e in het eindklassement. Joppietoppie: hij was best een underdog, maar m'n vermoeden dattie goed ging zijn klopte, hij werd 5e.

Behalve dat dat echt nauwelijks punten opleverde. 100, maybe, misschien zelfs minder. Terwijl er elk jaar zeker 10 serieuze podiumkandidaten zijn: dure kopmannen. Dus als je als beschermde renner 5e wordt, dan is dat heel netjes - maar het levert 14 puntjes op.

Daarom zou ik, if anything, de puntentelling minder top-heavy maken.
De beste sprinters & geletruikandidaten zijn vrijwel allemaal kopmannen: daarvan heb je er maar twee. Die gaan bij de meeste etappes de grote punten pakken. Die zijn sowieso de belangrijkste beslissing, omdat ze de meeste punten pakken, dus ik zou ze niet extra punten laten pakken door de eerste plek verder te stimuleren.

Citaat
Ik ben zelf al erg tevreden met de witte-trui aanpassing die we voor dit jaar hebben gedaan. Die pakt goed uit! Anders hadden denk ik veel meer mensen Pogacar gekozen en hij is nu wat meer onderscheidend. Zelfde geldt voor zo'n Mas. Rijdt weer redelijk onzichtbaar rond, maar had met de oude witte-trui punten ontzettend veel punten gepakt.
::jaja:: ::jaja:: ::jaja::

Was licht bevreesd om niet Bernal te nemen, vanwege witte trui, maar vermoedde al dat z'n vorm gewoon niet voldoende was.
Met de vorige puntentelling.. pfoe, was het nog lastig geworden.

Inderdaad dat Mas nu geen veelverdiener is, bewijst ook voor mij dat dit een goede ingreep was.

Maar vergelijkbaar: Coquard is toch ook vrij onzichtbaar? Beste resultaten 3, 4, 7, 7, 8, 9. En fietst gezellig mee in het sprinterstussenklassement. Toch al 99 punten. Grofweg evenveel als Kruiswijk toen hij 5e in het eindklassement werd, en we moeten nog een week.

Dat is het misschien vooral: de spoeling bij sprinters is dunner. Het is prestigieus om in de top-10 te staan van het algemeen, terwijl wie weet wie er 6-10 staat bij de sprinters. Zijn vaak toch de mindere goden, terwijl 6-10 bij bergetappes de solide kopmannen als Landa, Uran of Lopez zijn.
Een matige sprinter pakt alsnog netjes puntjes mee - terwijl een matige klassementsman er keihard wordt afgereden.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #423 Gepost op: 13-09-2020, 22:37:15 »
Wat jij zegt klopt ook.

Matige Sprinters pakken meer punten dan matige (plek 5-10) klassementsrenners
Maar de top klassmentsrenners pakken doorgaans ook meer punten dan top sprinters.

Top-heavy komt vooral door de tussenklassementen denk ik. In de puntentelling per etappe krijgen ook ereplaatsen veel punten.
You'll never walk alone

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #424 Gepost op: 13-09-2020, 23:06:07 »
Ik zou echt niet gaan sleutelen aan de sprinterspunten op basis van deze tour. Volgens mij maakte juist het wel of niet kiezen voor een dure Sagan in de afgelopen 3-5 jaar aan het einde toch wel het verschil. Je kon beter Sagan kiezen dan een andere kopman, buiten Froome (en vorig jaar Bernal) om dan.

Zie bijv de puntenverdeling van vorig jaar: https://www.realitynet.org/tdf-renners de top tien hier:
Egan Bernal 488 punten
Julian Alaphilippe 471 punten (2 etappes gewonnen, 14 dagen in het geel gereden),
Peter Sagan 361 punten,
Geraint Thomas 321 punten,
Steven Kruiswijk 270 punten,
Michael Matthes 207 punten,
Elia Viviani 202 punten,
Giulio Ciccone 194 punten,
Thibaut Pinot 189 punten,
Sonny Colbrelli 188 punten

Sagan had 1 rit gewonnen. Ik vind het opvallend hoeveel punten hij heeft, als je dat vergelijkt met Egan Bernal die won, 2 dagen in het geel reed en 10 dagen bovenaan stond in het jongerenklassement.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #425 Gepost op: 13-09-2020, 23:16:17 »
En het jongerenklassement is gedevalueerd dus het verschil was nog kleiner.

Ewan staat hier niet tussen (omdat hij niet voor groen ging) terwijl hij 3 ritten won. Van mij mogen die ritzeges dus wat meer waard worden. 25 punten ipv 20 ofzo. En verder zou ik inderdaad geen ingrijpende wijzigingen doen.

Coquard heeft nu ook meer punten dan Ewan gehaald. Dat voelt toch krom  ;D

Maar juist het leuke aan deze pool is dat we allemaal zo mee kunnen denken over verbeterpunten  ;)
You'll never walk alone

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #426 Gepost op: 13-09-2020, 23:19:38 »
Dat van Ewan viel me ook op. Meer punten voor de ritzege vind ik zeker wel een idee.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #427 Gepost op: 15-09-2020, 11:56:23 »
Alle testen negatief  ::oink::

::bravo:: ::bravo::
You'll never walk alone

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #428 Gepost op: 15-09-2020, 12:11:18 »
Netjes hoor.
In de F1 bubbel komen ook weinig positieve testen voor (alleen Perez, 2 mensen van de Hungaroring en 1 journalist geloof ik), maar die bubbels komen veel minder in contact met mensen.

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #429 Gepost op: 15-09-2020, 12:21:40 »
Alle testen negatief  ::oink::

::bravo:: ::bravo::

Een statistisch wonder. 1% kans op vals positieve uitslag, en in de Tour 0 van 785x raak.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #430 Gepost op: 15-09-2020, 13:09:53 »
Een statistisch wonder. 1% kans op vals positieve uitslag, en in de Tour 0 van 785x raak.

::rofl:: Goed punt.

Zag wel dat de Tour inmiddels steeds een tweede keer zou testen bij een positieve uitslag. Dus wellicht zijn bij iedereen direct al 2 samples afgenomen, is bij degenen met positives de tweede ook geanalyseerd, en is de 0 uit 785 het resultaat van die combinatie (als in: niemand had 2x positief).
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #431 Gepost op: 15-09-2020, 13:35:53 »
Ik vraag me ook af of ze snel een positieve test bij een renner zullen toegeven. Alle info komt toch vanuit de ploegen zelf? Even een belangrijke renner uit koers halen die nergens last van heeft, maar wel positief test, zullen de ploegen dat snel doen?

Geen idee, laten we hopen dat alles gewoon klopt wat verteld wordt en de bubbel goed werkt. Maar statistisch is het wel knap.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline ViWiRu

• Forumlid
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
« Reactie #432 Gepost op: 15-09-2020, 16:00:25 »
Rolland virtueel in de bolletjestrui.

Sunweb heeft een plan met drie man in de kopgroep
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #433 Gepost op: 15-09-2020, 16:46:03 »
Hup Pacher  ::bravo:: ::bravo::

Edit: Sivakov in de punten.. he he..  ::bravo:: en Pacher sprokkelt ook wat mee als 9e  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 17:41:17 door MollenvangR-Art »

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #434 Gepost op: 15-09-2020, 18:07:31 »
Carapaz laat toch nog eens wat zien :) ::ok::

Matige Sprinters pakken meer punten dan matige (plek 5-10) klassementsrenners
Maar de top klassmentsrenners pakken doorgaans ook meer punten dan top sprinters.

Top-heavy komt vooral door de tussenklassementen denk ik. In de puntentelling per etappe krijgen ook ereplaatsen veel punten.

Eens voor het eerste deel.
Weet niet zeker voor het tweede deel. Misschien hoor, maar zou voorlopig niet aan de tussenklassementen gaan sleutelen.

Eerst eens de kosten van de helpers tegen het licht houden, zoals Telminator al aangaf.
En, na ik er nog eens over heb nagedacht: ben eigenlijk inderdaad toch wel voorstander van 25p voor de etappewinnaar ipv 20.
Voor de renners maakt 2e of 3e of 4e natuurlijk relatief weinig uit: ze willen vooral de etappe winnen. Dus ergens wel logisch om een etappewinnaar ook een kleine boost te geven.

Dan voor iets heel anders:

Het bizarre is dat ondanks Carapaz ik nog steeds kan winnen ??? :o

Denk eigenlijk dat ik uitstekende kansen heb voor het podium, en eigenlijk ook best realistische voor de winst. :o
De kleine boost van Carapaz helpt ook nog eens, vergeleken met de concurrenten met de meest vergelijkbare teams.

Offline mcpdallas

• Forumlid
« Reactie #435 Gepost op: 15-09-2020, 18:14:56 »
Ben bang dat ik mijn Waterloo heb bereikt. Lang op 1 gestaan maar morgen zal ik dalen of het moet wel heel erg raar lopen.

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #436 Gepost op: 15-09-2020, 18:16:05 »
Klassement na etappe 16

::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: 1. mcpdallas ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
 ::confettie:: ::confettie:: 2. hulpdakdekker   ::confettie:: ::confettie::
 ::cheerleader:: 3. KnevelGraus ::cheerleader::

Dagwinnaar: Tarbozan ::ok::
Grootste stijger: Hulpdakdekker ::ok::
Grootste daler: Telminator :\'(

Bekijk ook het hele klassement

De nummers 1 t/m 4 binnen 15 punten van elkaar  ::oink::
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #437 Gepost op: 15-09-2020, 18:19:23 »
Nieky en Convans, ik zit jullie op de hielen op weg naar evenaring van plek 7 van vorig jaar. Ben benieuwd hoe hoog ik nog kan komen, met Hirschi en Pogacar in de basis had ik ook top 3 kunnen halen denk ik. (ooit ga ik deze poule winnen en heb ik net zoveel geluk als HDD in allerlei poules ;D :P) Verder is het ongekend spannend bovenin  :o
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 18:21:25 door MollenvangR-Art »

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #438 Gepost op: 15-09-2020, 18:33:50 »
Cosnefroy is niet uit de bollentrui te krijgen, terwijl hij al etappes lang geen enkel punt heeft gescoord als matige klimmer  ::rofl::

Edit: En morgen zijn er bovenop de Col de la Loze 40 punten te verdienen. Dan heb je dus meteen de trui  ::rofl::

Ik heb de Col de la Loze trouwens afgelopen vakantie zelf gefietst. Dat is de moeilijkste col die ze ooit in de Tour hebben gefietst denk ik. Stroken tot 25%, super onregelmatig.
Je wordt de eerste 17 km al aardig gesloopt. Dat is een degelijke Alpenklim aan een procent of 6,5 over die lengte. Maar daarna draai je een soort fietspad op (is autovrij) met die steile en smalle stroken voor ongeveer 5 km. Ik roep sindsdien al dat hier met minuten gesmeten gaat worden. Alleen al de laatste 600 meter is denk ik 18% gemiddeld.
Het profiel vertekend een beetje omdat ze daar gemiddeldes pakken over de lengte van een kilometer, en doordat hij zo onregelmatig is zitten er ook vrijwel vlakke stukken in.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 18:59:59 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #439 Gepost op: 15-09-2020, 19:50:05 »
(ooit ga ik deze poule winnen en heb ik net zoveel geluk als HDD in allerlei poules ;D :P)

Mja.
Ik bedoel, aangezien ik het al jarenlang in allerlei verschillende sportpoules uitstekend doe, moet misschien de conclusie gewoon zijn dat ik er goed in ben. ;)

Edit: En morgen zijn er bovenop de Col de la Loze 40 punten te verdienen. Dan heb je dus meteen de trui  ::rofl::

Dat wordt zeer interessant. Benieuwd wie dat als doel heeft, om z'n tour te redden via de bolletjestrui.

Misschien dat het toch gewoon een vd ronderenners gaat zijn, zoals Lopez.
Denk dat het voor vrijwel alle aanvallers te zwaar gaat worden. En qua normale kopmannen die op afstand staan.. Pinot en Bernal zijn waarschijnlijk niet goed genoeg. Als Carapaz het had gewild, dan was hij vandaag niet zo diep gegaan (had 'm daarom een beetje morgen verwacht).
..misschien toch weer een sneaky Sunwebber? ;D

Verwacht eigenlijk een van de niet-Sloveense kopmannen, die in de laatste paar kilometer een beetje ruimte krijgen als ze toch geen minuut meer kunnen pakken.

Maar kan interessant worden - zeker ook voor onze klassement, want dat levert hypothetisch toch best wat puntjes op.