Aan de andere kant is Sagan jarenlang recordpuntenpakker geweest en heb ik ooit gewonnen door alleen maar sprinters te nemen. Dus het ligt ook een beetje aan het parcours. Het klassement met Roglic en Pogacar had relatief snel vorm.
Sterker nog: ik heb meestal juist het idee dat sprinters
te veel punten krijgen.
Dat komt ook omdat ze meestal de eerste één tot anderhalve week een beetje rondjes spinnen door laagland. De sprinters pakken dan uitgebreid punten in etappes, in het sprinters-dagklassement, en zeker ook in het geletrui-klassement (want als sprinters kunnen sprinten, dan halen de aanvallers het niet, dus niemand wint tijd).
We hebben alleen dit jaar een bizar abnormaal parcours. Zowel heel weinig normale pure sprints, als in de eerste dagen al bergen. Daarom werden de sprinters meteen het geletruiklassement uitgebonjourd.
Ik zou vooral geen veranderingen aan gaan brengen omdat de Tour 1x een afwijkend parcours heeft. Tis niet voor niks dat eigenlijk alle pure sprinters de Tour dit jaar links laten liggen.
De primaire reden dat ik eerdere jaren niet meer sprinters nam, is omdat het veelal kopmannen waren. Dus dan nam je Sagan (want: eindeloos veel punten) + een geletrui-kandidaat, en dan waren je opties op.
Bennett was vrij duur, maar sprinter (en goede kans op groene trui), dus ben ik er toch maar voor gegaan.
Heb zelfs Bol overwogen, want sprinter, maar zoals we 't er al eerder over hadden: helpers zijn te duur.
Deze pool kenmerkt zich doordat de tussenklassementen relatief zwaar tellen. Dat vind ik aan de ene kant leuk en onderscheidend, aan de andere kant zorgt dat voor hetgeen wat Daisy beschrijft. Als Roglic nu opgeeft dan is hij waarschijnlijk nog aan het eind van de tour een top-3 puntenpakker, terwijl bijvoorbeeld een Porte die dan wellicht op podium eindigt veel minder punten scoort.
Ik heb volgens mij beide voorgaande jaren Kruiswijk gehad. If memory serves 2 jaar terug ging hij steeds netjes in de bergen mee, reed als steady subtopper veelvuldig iets van 10e, en werd 5e in het eindklassement. Joppietoppie: hij was best een underdog, maar m'n vermoeden dattie goed ging zijn klopte, hij werd 5e.
Behalve dat dat echt nauwelijks punten opleverde. 100, maybe, misschien zelfs minder. Terwijl er elk jaar zeker 10 serieuze podiumkandidaten zijn: dure kopmannen. Dus als je als beschermde renner 5e wordt, dan is dat heel netjes - maar het levert 14 puntjes op.
Daarom zou ik, if anything, de puntentelling
minder top-heavy maken.
De beste sprinters & geletruikandidaten zijn vrijwel allemaal kopmannen: daarvan heb je er maar twee. Die gaan bij de meeste etappes de grote punten pakken. Die zijn sowieso de belangrijkste beslissing, omdat ze de meeste punten pakken, dus ik zou ze niet
extra punten laten pakken door de eerste plek verder te stimuleren.
Ik ben zelf al erg tevreden met de witte-trui aanpassing die we voor dit jaar hebben gedaan. Die pakt goed uit! Anders hadden denk ik veel meer mensen Pogacar gekozen en hij is nu wat meer onderscheidend. Zelfde geldt voor zo'n Mas. Rijdt weer redelijk onzichtbaar rond, maar had met de oude witte-trui punten ontzettend veel punten gepakt.
Was licht bevreesd om niet Bernal te nemen, vanwege witte trui, maar vermoedde al dat z'n vorm gewoon niet voldoende was.
Met de vorige puntentelling.. pfoe, was het nog lastig geworden.
Inderdaad dat Mas nu geen veelverdiener is, bewijst ook voor mij dat dit een goede ingreep was.
Maar vergelijkbaar: Coquard is toch ook vrij onzichtbaar? Beste resultaten 3, 4, 7, 7, 8, 9. En fietst gezellig mee in het sprinterstussenklassement. Toch al 99 punten. Grofweg evenveel als Kruiswijk toen hij 5e in het eindklassement werd, en we moeten nog een week.
Dat is het misschien vooral: de spoeling bij sprinters is dunner. Het is prestigieus om in de top-10 te staan van het algemeen, terwijl wie weet wie er 6-10 staat bij de sprinters. Zijn vaak toch de mindere goden, terwijl 6-10 bij bergetappes de solide kopmannen als Landa, Uran of Lopez zijn.
Een matige sprinter pakt alsnog netjes puntjes mee - terwijl een matige klassementsman er keihard wordt afgereden.