O.a wikipedia en het AD. Komen uit op circa 5 a 7 buitenlandse versies etc. zoals België, de VS, Zweden, India en Polen.
Ik ga mijzelf verwoorden, want ik vind dat ik wel gelijk heb. In het antwoord keuze word gesproken over het ''verkopen'' van het programma, en dus verwezen naar de gebruikersrechten van de serie. Jij hebt hier over in hoeveel landen er daadwerkelijk een remake is gemaakt van Penoza. Helaas wordt er vaak aan meerdere landen gebruikersrechten verkocht en niet gelijk een serie geproduceerd. In 2019 werd er door producent NL Film (en nee geen Endemol) bekend gemaakt dat
de gebruikersrechten aan meer dan 20 landen zijn verkocht. Hoeveel het er op dit moment precies zijn weten we niet, maar meer dan 20 kan ook 30 zijn. Zeker als je bedenkt dat dit een jaar geleden was en we inmiddels over een paar uur al in 2021 zijn.
Ook klopt het niet dat Endemol Penoza produceert. Met nader speurwerk kwam ik erachter dat
NL Film, een Nederlands productiebedrijf, Penoza produceert. Het klopt dat als je naar de Wikipedia page van Endemol gaat dat er onder het kopje ''Enkele bekende Endemolproducties'' Penoza staat. Echter is dat alleen maar, omdat Endemol Shine sinds 2019 een parapluorganisatie van NL Film is. In oktober 2019 werd namelijk Endemol Shine overgenomen door het Franse televisiebedrijf Banijay Group en op 18 november van dat jaar kwam de laatste Penozafilm. NL Film hoort bij die Franse Banijay Group.
Als je naar
de Wikipedia page voor programma's geproduceerd door EndemolShine gaat vind je geen Penoza, omdat EndemolShine zelf geen Penoza heeft geproduceerd. Ik
citeer EndemolShine: ''Onder de paraplu van EndemolShine Nederland vallen de Nederlandse productiebedrijven Simpel Media, NL Film, TVBV, Human Factor en Talent Kitchen.'' EndemolShine produceerde zelf niet Penoza (
wat technisch gezien sowieso ook onmogelijk was gezien wanneer er de deal met Banijay Group rond was), en dat werd wel gesuggereerd in het antwoord keuze.
Enig speurwerk opent deuren.