Hoi RB,
Allereerst welkom op het WieIsDeMol.Com forum
Dank, dank! Ik voel me al helemaal welkom
Het was niet mijn bedoeling om veel te gaan posten, maar mijn berichtje heeft (in tegenstelling tot alle anderen die BN-ers geen goed plan vinden) toch al zoveel reacties opgeleverd dat ik dacht: kom, laat ik nog eens wat gaan typen.
Hoewel dit topic niet echt bedoeld lijkt voor onderlinge discussie over dit wel of geen BN-ers(maar vooral voor opbouwende feedback richting Avro/IDTV), denk ik toch dat het een aardig idee is als ik op de reacties ga reageren en zo mijn standpunt nog wat toelicht...
Er zijn al vier series geweest met onbekende Nederlanders, 'Wie is de Mol?' was naar mijn bescheiden mening wel aan vernieuwing toe. Dat series met bekende Nederlanders niet per definitie een flop hoeven te worden, heeft Fort Boyard wel bewezen. Wel is het belangrijk dat je zoiets goed aanpakt, maar daarom ook dit topic.
Compuart, je geeft aan dat de formule van WISDM wel wat vernieuwing kan gebruiken, en daar ben ik het ook mee eens. Maar in mijn optiek maakt het voor de formule niet zoveel uit of je met BN-ers of ON-ers werkt. De grootste charme van het programma was (voor mij althans) dat het niet zoveel uitmaakt wie er wint; het uitvissen wie de mol is, is veel interessanter... Daarnaast maken de mooie lokaties/landschappen, de muziek, de manier waarop de spanning wordt opgebouwd, het oog voor detail, de interessante opdrachten, enz WISDM een heel prettig programma om naar te kijken. Ook dit verandert volgens mij niet door de ON-ers te vervangen door BN-ers.
Vernieuwing kan zeker geen kwaad, ik ben niet tegen verandering (zeker niet als het een verbetering is). Maar volgens mij verandert er aan het concept niets of niet genoeg door alleen BN-ers te gaan gebruiken. En als je zowel het concept gaat veranderen als met BN-ers gaat werken, dan verander je misschien weer te veel en is WISDM WISDM niet meer. Misschien is het dan beter om te stoppen nu het programma nog goed bekend staat, dan het risico te nemen dat het mogelijk afglijdt naar een bedenkelijk niveau (let wel: ik zeg niet dat dat gebeurt, maar de kans bestaat).
Ik denk dat discussieren over wel of geen BNners niet echt het doel van dit topic was. De Avro/IDTV heeft besloten om dat te doen. Laten we hier overleggen over hoe je wel een goede serie kunt maken met BNners.
D**n, de Avro/IDTV wil feedback hoe ze moeten voorkomen dat dit een 'bobo in de bush gebeuren' wordt, en dat heb ik gedaan. Dat valt volgens mij niet te voorkomen. Dus dan is het misschien beter om het niet te doen!
Elke denkbare kwis is al eens met BN-ers gedaan en elke BN-er is al eens in het programma van een andere BN-er geweest. Het geld gaat ongetwijfeld zoals altijd naar een goed doel (wat betekent dat voor de mol? niet teveel mollen?). Dit is eerder allemaal al zo vaak gedaan... Ofwel: een WISDBM (Wie is de bekende mol?!) is volgens mij verre van origineel en dat staat (ook weer volgens mij) 100% haaks op de oorspronkelijke aanpak/impact van de Mol wat juist één van de origineelste TV-programma van (minimaal) de laatste 20 jaar was. Door nu als één van de laatste programma's met een BN-variant te komen, verliest het in mijn visie veel van de originaliteit die WISDM zo uniek maakt.
Dus mijn advies/feedback blijft: niet doen!
P.S. ik hoop dat ik vaak genoeg 'volgens mij' heb geroepen om duidelijk te maken dat dit mijn persoonlijke mening is (ook al verander ik daarmee niets aan de keuze om met BN-ers te werken)
.