De kracht van Wie is de Mol is misschien wel dat de kandidaten elkaar niet kennen, maar toch lijkt me dat niet een doorslaggevende factor.
Ik denk dat de Avro er goed aan doet om seizoen 3 als uitgangspunt te nemen. Dit was mijns inziens toch het beste seizoen. Haal daar nu de sterke punten uit.
Die groep kende elkaar ook niet, maar juist dat seizoen werd er heel snel een hechte groep gevormd. Zo kwam het althans op mij over. Wanneer dat gebeurd wordt het steeds moeilijker om een medekandidaat als mol te zien (je krijgt vooroordelen) en dat geld ook voor de kijker. Sommige mensen "wil" je eigenlijk niet als mol zien. Het lijkt mij, maar het is natuurlijk een vooroordeel, dat die bekende Nederlanders elkaar wel een beetje kennen en dat er dan ook zoiets kan ontstaan, kijker en deelnemers barsten vast over vooroordelen over een bn-er. Het gevaar dat het een schoolreisje wordt voor BN'ers kun je voorkomen door voor "echte" opdrachten te zorgen, dus niet voor die sullige puzzeltjes waar het zo eenvoudig is iets te mollen.
Dat was ook het aardige van serie 3, er kon echt gemold worden. Met name in serie 2, maar ook in serie 4 was het toch nog al eens van "de mol stond erbij en keek erna", het ging toch wel fout. George werd echt in de gelegenheid gesteld om echte mollenstreken uit te halen
Twee mollen lijkt me niet zo'n sterk idee. De spanning met twee groepen is nu juist dat je niet weet in welke groep er een mol zit. Als je dat vooraf weet is die spanning eraf. Een theorie over twee mollen is alleen leuk omdat dan blijkbaar de puzzel (nog) te moeilijk is om de echte mol aan te wijzen.
Het goede doel aspect lijkt me het beste werken, wanneer je inderdaad voor beschermheer/vrouw-achtige types kiest, a la Annico van Santen of Marco Borsato. (niet dat ik Marco graag in de mol zie).
Ten slotte de locatie: een zonnige locatie werd volgens mij toch beter dan een "duistere" zoals Canada. Afgelopen seizoen was het wel erg grimmig. Eigenlijk moet het spel zelf daar voor zorgen en de omgeving zou daar mee in contrast moeten staan.....zie seizoen 3.
Oh ja, ten slotte: hoe zit het nou, komen die herhalingen nog of..............