Ook ik vind het jammer dat wordt gekozen voor een BN-serie
Maar als dat het gegeven is, wil ik best nog wel over het format nadenken.
Het idee van RB om 2 teams met ieder een eigen mol samen te stellen spreekt me wel aan. Hierbij mijn ideeen voor nog wat minder goed uitgewerkte delen:
1) Hoe zorg je ervoor dat de BN-ers alles op alles zetten om het geld binnen te halen?
Dit is niet makkelijk, maar ik denk dat het ligt aan de keuze voor BN-ers. Als je ervan uitgaat dat de BN-ers aan een beetje geld extra geen (grote) behoefte hebben, komen de goed doelen weer (zucht) in zicht. Mijn voorstel is dan om BN-ers te kiezen die aan een goed doel gerelateerd zijn en die strijden dan voor hun goede doel:
- een Unicef ambassadeur: Paul van Vliet of Monique van der Ven
- Marco Borsato voor Warchild
- Lenie 't Hart voor de zeehondencreche
2) Wat kan de mol ermee bereiken?
Het moge duidelijk zijn dat de opbrengst gaat naar het goede doel van de winnaar. Maar wat schiet de mol er dan mee op? Je zou iets kunnen bedenken als 75% van het geld dat verloren gaat gaat naar het goede doel van de mol. De mol moet hierdoor wel stiekum opereren, want als iedereen hem/haar doorheeft, dan heeft hij/zij minder kans om te saboteren en dus ook minder kans op geld te verdienen
3) Als de twee teams bij elkaar gevoegd worden, hebben we 2 mollen. Kennen die elkaar? Werken ze samen of juist tegen elkaar?
De twee mollen moeten elkaar niet kennen. Sterker nog, als mol 1 raadt wie mol 2 is, en hij heeft meer dan 90% van de vragen goed, dan vliegt mol 2 eruit, en het geld van mol 2 gaat naar mol 1. Als beiden weten wie de andere mol is en ze hebben beide meer dan 90% van de vragen goed, blijven ze allebei zitten. Zo krijg je toch weer wat verwarring.
Als een mol eruit vliegt, dan worden de kandidaten niet op de hoogte gebracht. Zo blijft het tot het eind spannend of er nou 1 of 2 mollen in het spel zijn.
Bovendien wordt de mol zo gestimuleerd om zo stiekum mogelijk te werk te gaan, anders is hij zijn geld kwijt.