Auteur Topic: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]  (gelezen 65419 keer)

Offline Annemieke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #100 Gepost op: 16-03-2004, 14:13:34 »
Je zult de bn'ers die mee willen doen moeten screenen op de criteria die voor de on'ers gelden en niet op hun mate van bekendheid.
Mee eens! Dat spreekt voor zich en ik heb er ook vertrouwen in dat dat goed zal gebeuren. ::ok::

Er kunnen volgens mij beter geen BN'ers gekozen worden die door veel mensen vervelend gevonden worden, zoals Frans Bauer, Beau van Erven Dorens, Gerard Joling, Patty Brard enz. Zij hebben dan wel veel 'fans', maar er zijn ook veel mensen die meteen weg zullen zappen als zij in beeld komen... Er zijn genoeg BN'ers te vinden die wat 'neutraler' zijn en zich dan tijdens WIDM kunnen bewijzen als al dan niet goede kandidaat/mol.
En waarom zouden sporters het zoveel drukker hebben dan andere BN'ers: daar zijn er vast ook wel een paar van te vinden.

Trouwens Robbie wat cool dat je weer eens van je hebt laten horen! Alles goed??

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #101 Gepost op: 16-03-2004, 16:51:10 »
Een paar sugestie´s:

Als ze die suggesties van jou overnemen dan kun je mij afschrijven als kijker...  ::ohno::

Als we met goede doelen gaan werken lijkt het me handiger als ieder voor een eigen goed doel speelt, en alleen de winnaar geld krijgt (hoe wil je het anders verdelen eigenlijk?). Dat bevordert het competitie-element.

Niet het "verloren" geld aan een goed doel van de mol geven, anders maakt het weer niet zo veel uit of een opdracht gewonnen of verloren wordt... het geld écht "verliezen" is veel erger, en men zal dus beter hun best doen....?

... ben echt benieuwd ... moet nog even 'doorbreken' vóór die tijd...  ::tandpastasmiley::

En idd: werd serie 1 nou herhaald dit jaar of niet?
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline molice

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #102 Gepost op: 16-03-2004, 18:26:22 »
Als we met goede doelen gaan werken lijkt het me handiger als ieder voor een eigen goed doel speelt, en alleen de winnaar geld krijgt (hoe wil je het anders verdelen eigenlijk?). Dat bevordert het competitie-element.

Niet het "verloren" geld aan een goed doel van de mol geven, anders maakt het weer niet zo veel uit of een opdracht gewonnen of verloren wordt... het geld écht "verliezen" is veel erger, en men zal dus beter hun best doen....?
Dat denk ik niet.

"Ach, het gaat toch naar een goed doel. Of het nou de zeehondjes in hardewijk gaat of naar het wereld natuurfonds..."

Of je moet zorgen dat de kandidaten niet weten dat het verloren geld toch stiekum nog naar een goed doel gaat. Maar zelfs dan nog; waarom zou je dan als mol mollen?

Offline Rocky

• Forumlid
  • Isn't it ironic, don't you think?
« Reactie #103 Gepost op: 16-03-2004, 19:59:42 »
Zou het niet een idee zijn? 10 voor taal heeft zich al lang bewezen, Expeditie Robinson en Peking Express bewijzen het nu. Belgisch-Nederlandse coproducties kunnen zeer zeker slagen. Waarom van (Wie Is) De Mol geen coproductie gemaakt, met vijf Nederlandse en vijf Vlaamse deelnemers?  En dan weet ik niet of het uitmaakt of het al dan niet BN-ers of BV-ers zijn, die deelnemen. Misschien toch wel beter van niet...
« Laatst bewerkt op: 16-03-2004, 20:03:03 door Rocky »
Thank U

Offline James Bond

• Forumlid
  • tja, 1 winnaar, 1 verliezer dus ook 1 mol
« Reactie #104 Gepost op: 17-03-2004, 19:26:28 »

Dat denk ik niet.

"Ach, het gaat toch naar een goed doel. Of het nou de zeehondjes in hardewijk gaat of naar het wereld natuurfonds..."

Of je moet zorgen dat de kandidaten niet weten dat het verloren geld toch stiekum nog naar een goed doel gaat. Maar zelfs dan nog; waarom zou je dan als mol mollen?

Ik vind het idee van BN'ers al nix.... de kandidaten moeten wel voor hun eigen geld gaan strijden... niet voor een goed doel... misschien komt dit verkeerd aan bij sommige: er zijn al genoeg goede doelen programma's. Ik vind onbekende nederlanders en geld dat ze zelf kunnen winnen...
Ik zal de mol ontmaskeren net zo als 007

Offline Errabee

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 17-03-2004, 20:34:38 »
Ook ik vind het jammer dat wordt gekozen voor een BN-serie ::niet-ok:: Maar als dat het gegeven is, wil ik best nog wel over het format nadenken.

Het idee van RB om 2 teams met ieder een eigen mol samen te stellen spreekt me wel aan. Hierbij mijn ideeen voor nog wat minder goed uitgewerkte delen:

1) Hoe zorg je ervoor dat de BN-ers alles op alles zetten om het geld binnen te halen?

Dit is niet makkelijk, maar ik denk dat het ligt aan de keuze voor BN-ers. Als je ervan uitgaat dat de BN-ers aan een beetje geld extra geen (grote) behoefte hebben, komen de goed doelen weer (zucht) in zicht. Mijn voorstel is dan om BN-ers te kiezen die aan een goed doel gerelateerd zijn en die strijden dan voor hun goede doel:

• een Unicef ambassadeur: Paul van Vliet of Monique van der Ven
  • Marco Borsato :-X  voor Warchild
  • Lenie 't Hart voor de zeehondencreche

2) Wat kan de mol ermee bereiken?

Het moge duidelijk zijn dat de opbrengst gaat naar het goede doel van de winnaar. Maar wat schiet de mol er dan mee op? Je zou iets kunnen bedenken als 75% van het geld dat verloren gaat gaat naar het goede doel van de mol. De mol moet hierdoor wel stiekum opereren, want als iedereen hem/haar doorheeft, dan heeft hij/zij minder kans om te saboteren en dus ook minder kans op geld te verdienen

3) Als de twee teams bij elkaar gevoegd worden, hebben we 2 mollen. Kennen die elkaar? Werken ze samen of juist tegen elkaar?

De twee mollen moeten elkaar niet kennen. Sterker nog, als mol 1 raadt wie mol 2 is, en hij heeft meer dan 90% van de vragen goed, dan vliegt mol 2 eruit, en het geld van mol 2 gaat naar mol 1. Als beiden weten wie de andere mol is en ze hebben beide meer dan 90% van de vragen goed, blijven ze allebei zitten. Zo krijg je toch weer wat verwarring.
Als een mol eruit vliegt, dan worden de kandidaten niet op de hoogte gebracht. Zo blijft het tot het eind spannend of er nou 1 of 2 mollen in het spel zijn.
Bovendien wordt de mol zo gestimuleerd om zo stiekum mogelijk te werk te gaan, anders is hij zijn geld kwijt.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2004, 20:39:32 door Errabee »

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #106 Gepost op: 18-03-2004, 15:37:07 »
Geen twee mollen alstjeblieft! Ik ben zelf al ietwat teleurgesteld over het feit dat ze het concept aanpassen door BN-ers te nemen, maar als je dan nog verder gaat aanpassen is het straks geen WIDM meer ::ohno::

Goede doelen vind ik ook eigenlijk jammer, omdat het spel zo hard en onverbiddelijk is vanwege het geld. Zeker het geld wat de mol heeft afgetroggeld naar een goed doel is de doodsteek voor WIDM.

Hoe dan wel? tja... dat weet ik niet :-\
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Avonne

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 18-03-2004, 23:20:41 »
Ik ben het er mee eens dat de oude format niet meer zal werken. Daarom stel ik voor het hele thema te gaan veranderen. In de eerste plaats zijn we allemaal geinteresseerd in de puzzel, niet waar? Daarom stel ik voor dat de AVRO dat programma van de BBC heeft uitgezonden eens goed bekijkt en dat met de nodige verbeteringen gaat uitvoeren. Ik ben helaas de naam vergeten.....
Het was een moordmysterie. 8 mensen worden voor de serie getraind om als rechercheurs te werken zoals de politie dat doet. Er wordt een moord gepleegd. De kandidaten moeten sporenonderzoek verrichten, getuigen en verdachten (acteurs) verhoren, en ook de daarbij horende locaties bezoeken. Het vinden van sporen en informatie lospeuteren leverde vrijstellingen op. Elke aflevering werd een rechercheur/kandidaat naar huis gestuurd.
Het programma had wel wat zwakke kanten.
Ik zou voorstellen dat men elke aflevering een examen moet afleggen: maximaal 25 punten voor kennis van politieprocedures, maximaal 50 punten voor de practische uitvoering van de taken, en maximaal 25 punten voor dossierkennis (het uit het hoofd kennen van de belangrijkste informatie). Wie het slechtste scoort gaat naar huis.

Wat vinden jullie van dat idee? Ik denk zelf dat een nieuwe DE MOL alleen maar zal bestaan uit het bespioneren van elkaar en saboteren om verdacht te worden. Aangezien bijna iedereen zonder geld naar huis gaat heeft het toch geen zin geld te verdienen door opdrachten te volbrengen. Je kunt beter kamers en bagage doorzoeken en anderszins je mede kandidaten een loer draaien, aangezien dat de beste manier is om in het spel te blijven. Ik heb helemaal geen zin in achterbaksheid op TV. Daarom zie ik liever dat de SAMENWERKING tussen kandidaten versterkt wordt.
OK, met een moordmysterie is het geen DE MOL meer, maar ik denk dat dat toch niet meer kan. Het verrassingseffect is weg.

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 19-03-2004, 13:12:49 »
Het verrassingseffect van De Mol is nooit weg. Heb er ondertussen al zo veel gezien en telkens zitten er verrassende stukken bij! Vooral met innovatieve en weldoordachte opdrachten.
Het kan dus ook met BN'ers werken, als ze gemotiveerd zijn.

Het spel van BBC waar je het over hebt is Murder Game. En BBC heeft het dan weer van het Amerikaanse Murder in Small Town X. In België komt er ook een versie van (op VTM) en daar heet het De Perfecte Moor. Ik heb me ingeschreven gehad, maar helaas geen reactieg ehad. Iemand anders die ik "ken" (ik chat er af en toe mee en heb hem aangezet om zich in te schrijven) is wel uitgenodigd voor een gesprek, maar heeft ook niet meer gehoord.
Maar nu gaat het off topic...

Offline Avonne

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 19-03-2004, 15:41:08 »
""Het verrassingseffect van de Mol is nooit weg"".
Maar denk je niet dat iedereen die vanaf nu mee zal doen, er alles aan zal doen om de mol te ontmaskeren? (bagage doorzoeken, privebrieven en dagboeken lezen, vooral onverwachts in badkamers binnenvallen en zo). Om in het spel te blijven maakt het niet uit of een opdracht slaagt. Liever als winnaar overblijven met een laag bedrag, dan eruit vliegen omdat je niet doortastend op zoek gaat naar de mol. Daarbij is er ook het neveneffect dat iedereen de opdrachten gaat saboteren om als nepmol op te vallen.
Zelfs als je principeel eerlijk wilt spelen, heb je er niks aan. Je vliegt er dan in een van de eerste ronden uit.
Ik heb gewoon helemaal geen zin in zulke achterbaksheid. Met het verrassingseffect bedoelde ik dus eigenlijk het fenomeen van allemaal vriendschappelijk samenwerken opeens verstoord wordt door sabotage van de mol. Ik weet zeker dat de volgende serie zal bestaan uit massaal wantrouwen en sabotage. Ook denk ik dat negatieve uitspraken naar elkaar toe de boventoon zullen voeren om mensen uit te lokken zich te verspreken (dat kwam de laatste serie in Canada al veelvuldig voor). Ik verwacht dus dat er een hele negatieve sfeer zal ontstaan.
Tenzij je nog ergens mensen kunt vinden die nog nooit van het programma hebben gehoord en geen flauw benul hebben waar ze aan beginnen..... DAN heb je weer een lekkere frisse De Mol. En als er BNérs in moeten: serieuze mensen graag, die met hart en ziel hun goede doel willen bevoordelen. Voor de afvallers kun je altijd nog een gironummer vermelden in de aftiteling.

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 19-03-2004, 23:38:14 »
Mja om het opzettelijk saboteren tegen te gaan heb ik al eens iets gepost:

De persoon die verdacht werd door de afvaller, krijgt op de volgende vragenlijst één minpunt.
Stel Louis verdenkt Astrid. Louis wordt geëlimineerd, dan krijgt Astrid bij haar volgende vragenlijst één punt van haar score afgetrokken. Verdacht doen kan dus leiden tot lage score van de test en mogelijke eliminatie.
Natuurlijk wordt niet bekendgemaakt wie dat minpunt krijgt.

aggie

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 23-03-2004, 23:09:58 »
Lang geleden dat ik hier was. Maar ja, ook lang geen mol meer gehad.

Ik ben erg blij met een nieuwe mol, maar het idee van bekende Nederlanders doet me gruwelen. Nu weet ik ook wel dat vorig jaar dingen moeilijk waren. De Belgische mol viel tegen doordat de echte mol snel bekend was bij de kandi's en de Nederlandse mol had ook problemen met kandidaten die het spelletje TE goed kenden. Toch was vorig jaar (NL) een GOED moljaar. De mol was toch verassend.

Als het aan mij ligt komt er weer een gewone mol met daarin restricties, bijvoorbeeld:

- Elke kandidaat die in een opdracht zat die geld opleverde, krijgt een pasvraag. Was het het maximale bedrag: twee pasvragen.

of

- Elke kandidaat die in een opdracht zat die mislukte, krijgt die afleveringen zeker geen vrijstelling

En daarnaast:

- GEEN eigen geld meer laten winnen. Dat leidt alleen maar nog meer af.

Er valt voor de kandidaten dan nog genoeg 'verdacht' te doen, maar het einddoel, het geld, blijft bepalend.

Offline bosmeneer

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 27-03-2004, 01:06:37 »
Het idee voor BN'ers is goed voor de kijkcijfers en zal een voorwaarde van de Avro geweest kunnen zijn om de 4e serie niet als laatste serie gezien te hebben. De '(bijna) onbekende BVlamingen en BNederlanders'-combinatie spreekt mij zeer goed aan!

Om te spelen voor een goed doel ligt altijd voor de hand. Dan zijn Unicef, WNF en Warchild weer te makkelijk gekozen. Doelen als regionale stichtingen zijn wel interessant. Zo zou Imca Marina voor een doel uit Groningen kunnen spelen en Jules Deelder voor een doel uit Zuid Holland/Den Haag. Uiteindelijk zijn het doelen die
met 50 duizend gulden écht veel kunnen. Denk aan Angela's programma van tig jaar terug (ben de titel vergeten, maar Wendy van Dijk doet hetzelfde met Hart in Aktie).

Doelen als de scoutingclub welke een nieuw clubgebouw nodig heeft, een kinderboerderij waar door de vogelpest alle duiven en kippen van zijn geslacht en de varkens wel een nieuw modderbad kunnen gebruiken, Richard Krajicek speelt dan mee voor nieuwe basketbal- en tennisveldjes voor de jeugd in de wijken van Haarlem (ja, daar geeft hij zelf ook al geld aan uit).

De BN/V'ers moeten een zeer hechte band met het doel hebben en willen dus het geld maar al te graag doneren.

Opdrachten: mogen gejat danwel gewijzigd zijn, maar niet milder als nu.

Land: arme landen als Roemenië of Wit-Rusland (treden deze niet toe tot de EU binnenkort??) zouden goede 'speellanden' zijn. Zoek het dus op in de 'Oostblok-landen' waar vast weer schitterende en mysterieuze plaatjes geschoten kunnen worden. Dat houdt de reis ook nog es goedkoop ;D

En nog iets: zorg dat de eindproductie zéér geheimzinnig verloopt. Ik HAAT programma's met showbizznews waar je al te horen krijgt wie er als eerste is uitgegaan en dus hartstikke zielig is. De kandidaten worden verboden iets los te laten. Zoals het destijds ging bij de oBN'ers dus: de dag na de aflevering mag de afgevallen kandidaat zich in de media over het programma uitlaten.

(Welkom op dit forum :8 )

Offline Philemon

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 28-03-2004, 13:30:53 »
BN-ers hoeven niet gekieteld te worden om weer eens op tv te komen!
Afblijven van 'onze' mol, niet doen PLEASE niet doen!!!!
Wat mankeert de Avro om dit zo te willen doen????>:( :-\\

Ik zag op RAI uno tot mijn schrik dat ze daar met bekende Italianen in de weer zijn gegaan.
Hier is de link: http://www.latalpa.rai.it/R2_HPprogramma/0,,144,00.html
Dit is toch werkelijk een horrorscenario?????
En dat zoiets dan de laatste mol moet worden?
Alsof het een toetje is wat je krijgt; het 'almachtige' is weer bereikt.
Laat de 'celebrities' zich maar lekker profileren op RTL Boulevard (wat op zich een okee programma is) , maar laat ze ajb met hun poten van de MOL afblijven!!!!!

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 29-03-2004, 14:12:30 »
Rai Uno heeft er dan ook een Big Brother Mole van gemaakt (zoals ik op pagina 4 al meldde). Ik denk dat dat de voornaamste reden is dat het driemaal niks is, omdat ze er Big Brother van maken en je elke dag beelden ziet van hoe ze lui in bed liggen te kletsen (ik heb niet verstaan waarover, maar ben er rotsvast van overtuigd dat het NIET over de mol zal zijn). En eens per week een opdrachtje of 2, 3.

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #115 Gepost op: 30-03-2004, 09:59:29 »
Lang geleden dat ik hier was. Maar ja, ook lang geen mol meer gehad.
;D Idd lang geleden Aggie! Welcome back (al ben ik hier zelf ook niet veel meer...)

Ik ben erg blij met een nieuwe mol, maar het idee van bekende Nederlanders doet me gruwelen. Nu weet ik ook wel dat vorig jaar dingen moeilijk waren. De Belgische mol viel tegen doordat de echte mol snel bekend was bij de kandi's en de Nederlandse mol had ook problemen met kandidaten die het spelletje TE goed kenden. Toch was vorig jaar (NL) een GOED moljaar. De mol was toch verassend.
Ik weet niet of de kandi's de mol nou zo snel door hadden.. sommige wel ja, maar Sandra in België stemde in de finale volgens mij op Stijn, en Ferdi zat tot het einde ook behoorlijk mis (wilde n.b. een complot smeden met de mol!)

Als het aan mij ligt komt er weer een gewone mol met daarin restricties, bijvoorbeeld:
- Elke kandidaat die in een opdracht zat die geld opleverde, krijgt een pasvraag. Was het het maximale bedrag: twee pasvragen.
of
- Elke kandidaat die in een opdracht zat die mislukte, krijgt die afleveringen zeker geen vrijstelling
En daarnaast:
- GEEN eigen geld meer laten winnen. Dat leidt alleen maar nog meer af.
Er valt voor de kandidaten dan nog genoeg 'verdacht' te doen, maar het einddoel, het geld, blijft bepalend.
Goeie suggesties!  ::ok:: Maakt het spel toch wat ingewikkelder maar wel binnen het echte 'mol-concept'.

Het idee voor BN'ers is goed voor de kijkcijfers en zal een voorwaarde van de Avro geweest kunnen zijn om de 4e serie niet als laatste serie gezien te hebben. De '(bijna) onbekende BVlamingen en BNederlanders'-combinatie spreekt mij zeer goed aan!
De Belgen-tegen-de-Nederlanders combinatie hoeft van mij niet zo. Daar hebben we al zo veel van... :-\\

Denk aan Angela's programma van tig jaar terug (ben de titel vergeten, maar Wendy van Dijk doet hetzelfde met Hart in Aktie).

De uitdaging.

Vind het wel een leuk idee om idd te spelen om geld voor hun 'eigen' projecten/goede doelen. Bevordert de betrokkenheid en de wil om het geld binnen te halen..
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline bosmeneer

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 30-03-2004, 22:08:16 »

De Belgen-tegen-de-Nederlanders combinatie hoeft van mij niet zo. Daar hebben we al zo veel van... :-\\
Uhuh.. van programma's waarin BN/V'ers de kijkcijfers op moeten krikken ook.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #117 Gepost op: 2-04-2004, 10:06:52 »
In een interview met Broadcast Magazine (helaas heb ik het zelf niet gelezen, maar ik hoorde het) vertelt Angela Groothuizen dat oa Yvonne van Gennip en Wouke van Scherrenburg (of zoiets) zijn gevraagd.  ::ok:: Paul de Leeuw was ook gevraagd en hij wou dolgraag, maar mocht niet van de VARA (zie ook het andere topic)  ::niet-ok::

Bron: InfoTV

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 2-04-2004, 14:43:48 »
Yvonne van Gennip en Wouke van Scherrenburg (of zoiets) zijn gevraagd. 
en wie zijn dat? ???

Offline bosmeneer

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 2-04-2004, 19:15:17 »
Wouke (presentatrice van o.a. Den Haag Vandaag)
Yvonnen van Gennip is ex-schaatster, won in 1988 3 gouden medailles op de OWS in Calgary.