Anticlimax is ook het woord dat in mij opkwam.
Dat misschien wel, maar op zich heb ik van het spel zelf best wel genoten. Volgens mij speelden verreweg de meeste kandidaten het spel zoals het bedoeld was.
Waarschijnlijk omdat het dan nog een beetje het gevangenisexperiment is, waarbij je soort van automatisch gaat bonden met mensen die per ongeluk in jouw groep zijn ingedeeld, maar naarmate je verder komt en er groepsleden wegvallen kan ik me goed voorstellen dat je gaat klampen aan mensen die je gewoon leuk vindt. Zeker als dat geen consequenties voor het (eind)spel heeft.
Ik denk dat dat is wat er mist. Consequenties voor het eindspel. Ik zou zeggen dat het spel "gewonnen" is als ofwel alle verraders weg zijn, ofwel alle getrouwen weg zijn, en dat het spel dan ook eindigt en de winnaars worden gevierd. Waarom moet dat eindspel überhaupt, ik snap er eigenlijk de functie niet van en het past niet binnen het format.
Wat misschien wel het probleem is is het feit dat er überhaupt zilver in het spel is. Wat voegt dat eigenlijk toe? Het gaat er toch om om het
spel te winnen? Dat is toch al beloning in zichzelf? Die ene keer dat ik weerwolven heb mogen aanschouwen (niet echt spelen, want ik werd als eerste vermoord, voor het spel goed en wel begonnen was
) was er ook geen beloning voor de winnaars, behalve gewoon het feit dat je het goed had gespeeld. Ik zou verwachten dat de meeste deelnemers dat ook zo zien. Ik vind het eigenlijk als ik er zo over nadenk heel raar dat er bij elk spel een prijs is voor de winnaar. Dat is toch niet het idee van een spel? Het winnen
op zichzelf is toch al prima?
___
Ik vind Bodejos' idee van de heks trouwens wel een goeie. Dan gebeurt er voor de verraders ook nog iets verrassends.
(ik weet eigenlijk niet hoe de heks werkt; mag die elke nacht iemand "beschermen" voordat die weet wie er vermoord wordt, en de verraders weten dan niet wie er is beschermd? Of weet de heks wie er vermoord wordt en kan die hem of haar dan wel of niet beschermen? Beide zouden interessant zijn denk ik.
Overigens is er meer mogelijk qua zendtijd als die opdrachten verdwijnen. Die zijn nu ook eigenlijk geen onderdeel van het spel en puur interessant voor het husselen van de groepjes. De vraag is of het weghalen van die opdrachten kijkers zal kosten; want je houdt dan echt alleen nog pratende mensen over.