Mijn sympathie voor Katinka in dit spel is nu wel echt weg, want niet alleen gaat ze blijkbaar full blown op Sander, maar voor mij belangrijker: ze heeft wat mij betreft gewoon
ongelijk. Het is niet Sander die Maria eruit speelt, het is Maria die de aanval op Sander (her)opent. Vanuit Maria te begrijpen - niet slim, maar te begrijpen vanuit haar benarde positie - maar dat Katinka dat op Sander betrekt is gewoon onjuist.
Als de verraders nu elkaar gaan tegenwerken, dan heb ik daar maar 1 woord voor:
spelbederf. Je kunt een hekel hebben aan hoe iemand speelt, prima, maar je bent wel beide aanwezen als verrader en bent dus een
team. Of je je teamgenoot nu goed vindt spelen of niet. Katinka speelt niet het spel "De Verraders", ze bedenkt haar eigen regels. Dat vind ik fout en bederft voor mij het programma. In elk ander spel noemen we dat valsspelen.
Het probleem bij dit seizoen is dat veel mensen dingen persoonlijk nemen. Het is een
spel en ik vind de wereld in dit spel en de wereld buiten het spel gescheiden werelden. Wie die werelden aan elkaar verbindt, snapt het concept "spel" niet. Het woord "spel"
betekent zelfs (ook) "doen alsof" (denk "toneelspel").
In dit spel is het voor de
spelers die de rol "getrouwe" hebben gekregen de bedoeling om de
spelers die de rol "verrader" hebben gekregen te vinden. Wat mij betreft is de manier om dat te doen op basis van argumentatie. Wat nu veel te veel gebeurt, en vooral bij Selma, is dat er emotie wordt gebruikt (misbruikt?) om situaties door te drukken.
Dat Selma een fel karakter heeft, is haar goed recht, maar maakt nog niet dat zij méér te zeggen zou moeten hebben. Dat zij zóveel meer podium krijgt dan anders spelers, is wat mij betreft óók spelbederf, want dit spel gaat volgens mij net zo goed over al die andere spelers. Dat andere spelers niet ingrijpen, en vooral, dat bij deze ronde tafel
de presentator niet heeft ingegrepen, vind ik echt wel een probleem. Er zijn mensen heel veel aan het woord, en er zijn mensen bijna nooit aan het woord, en dat is een probleem voor de balans van het spel, want er wordt nu te veel Selma's spel gespeeld.
En voor mij bederven deze beide zaken het kijkplezier. Ik zie graag spannende tv, net zoals velen hier, maar
spannende tv gaat over iets dat
erom spant. Die zie ik niet. Ik zie emo-tv, ik zie valse tv, gemene tv, in dit geval van Selma en Katinka čn van de spelleiding. Spannende tv is dat de ene kandidatengroep aardappels moet schillen en de andere kandidatengroep met een patattenkanon in de weer gaat en subtiel wordt verleid om geld weg te spelen, wat de anderen op tijd moeten verhinderen. Dán
spant het erom. In deze ronde tafel was het vooral moddergooien, en een heleboel kandidaten die het gewoon laten gebeuren.
Een interessant inkijkje in de menselijke psyche, dat is het absoluut. Met die bril op is het prima te kijken.
Maar ik ben nu wel team Sander
(althans, binnen de verraders. Eigenlijk ben ik team getrouwen) Dat is namelijk nog de enige verrader die
het spel speelt.