Acceptatie van jezelf is belangrijk. Je niet in hokjes laten stoppen als je andere interesses hebt dan je seksegenoten. Gewoon ervoor gaan.
Ik denk dat het in Nederland (afhankelijk van je afkomst / cultuur) ook meestal makkelijk kan, omdat het hier vooral om uiterlijk en geslachtskenmerken gaat, niet zo zeer om interesses.
De meeste mensen kun je makkelijk verdelen in XX en XY normies. Met daarnaast intersekse personen maar ook XX en XY-ers die er niet helemaal stereotiep vrouwelijk of mannelijk uitzien, maar er in beide gevallen alles aan doen om het zo te laten lijken. Om op te gaan in de massa.
Dat ze maar in een van de twee hokjes passen. Want het gaat hier in Nederland helaas te veel om niet opvallen. Niet te veel. Dus zelfs als je sekse helemaal duidelijk is voor iedereen (waar hebben we het over
) en je genderidentiteit daar naadloos bij aansluit, maar je bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken hebt waar je hier opmerkingen over krijgt.
Mensen die zich kleden alsof ze non-binair zouden kunnen zijn kom je hier in de provincie eigenlijk nauwelijks tegen. In de Randstad waar ik elke week ben ook niet veel. Misschien in sommige middelgrote steden juist meer? Daar kom ik eigenlijk nooit.
Je ziet op tv dat de bekende transvrouwen Nikkie in widm: Renaissance en nu Loiza in ER de neiging hebben om te benadrukken dat ze vrouw zijn ...dat expliciet uitspreken. Zo van: "wij vrouwen, ..." Komt meestal een beetje krampachtig op me over ...dat ze zich dus niet helemaal geaccepteerd voelen als vrouw. Dit is volgens mij een taboeonderwerp, maar ploink m er toch maar even in.
Omdat het m.i. verder gaat dan wie je in je (niet-genderneutrale) kleedkamer accepteert. Want bijv. gay mannen in een vrouwenkleedkamer zag je vroeger al (ik weet het, niet zonder reden). Nu zou je het kunnen omzeilen met 3 soorten kleedkamers. Daar is al mee geëxperimenteerd in o.a. Zweden. In Nederland misschien ook wel, maar nog niet zo veel dacht ik. Republiek Amsterdam tel ik dan eventjes niet mee.
Ik vond de interactie tussen Nikkie en Peggy wel interessant in het Renaissance-seizoen van Wie is de Mol? Paar momentjes maar, niet veel. Peggy die geen duo-opdracht met Nikkie wilde doen sprong er bij mij uit. Toeval ...ja, kan ...maar Nikkie die dat blijkbaar al langer probeerde en volgens haarzelf (ik heb het niet gecheckt) met iedereen was geweest behalve met haar. Misschien was het niks, maar het viel toen nogal op.
Zou ook graag lezen van een transpersoon als die hier reageert of tot nu toe alleen meeleest. Ik hoorde gisteren nog via-via van iemand die aan de bètablokkers zat, alleen vanwege de stress van een blijkbaar heel opvallend uiterlijk en de negatieve reacties daarop, maar toch je eigen identiteit willen uitdragen. Dat je niet anders kan. Zit je als 21-jarige al aan die rommel.