Oef, ik heb er wel een mening over hoor, maar die is even lastig onder woorden te brengen, ik ga het toch proberen.
Ik ben zelf niet-roker. Jaren geleden werd dat als een teken van zwakte gezien, maar ik heb me er gewoon nooit toe laten verleiden. Bovendien kost het handenvol geld, en niet alleen omdat de tabak een bepaalde prijs heeft. Op tal van gebieden kom je het tegen, ik haalde het pas nog aan in de molshoop: het levert ook een verschil op in de premie voor de levensverzekering, als je rookt, dit voor de huizenbezitters.
Ik zal zo mogelijk een ruimte opzoeken waar niet mag worden gerookt. Doen mensen het daar toch, dan zal ik er iets van zeggen. Vaak is het echter zo, dat dan als antwoord verontwaardigd naar de nieuwe wet wordt verwezen, maar dat doe ik niet, op sommige plaatsen is dat roken al jaren verboden namelijk.
Een anti-argument vind ik persoonlijk het volgende: een rokende collega die zegt: ja, maar jij rijdt ook achter de stinkende uitlaatgassen van de auto's en stadsbussen, en daar zeg je niets van. Die vlieger gaat niet op, want dat doet die collega namelijk zelf ook.
Een ander argument: roken en drinken wordt aan banden gelegd: een drinker, die naast je in een café zijn pilsje drinkt, is geen rechtstreekse bedreiging voor de gezondheid van degene die naast hem staat, een roker is dat wel. De door rook vervuilde lucht wordt door hemzelf, maar ook door de niet-roker ingeademd.
Ik ga even uit van een normale situatie, iemand heeft dan niet om redenen waar die niets aan kan doen een slechte adem: andersom geldt dit niet. Een niet-roker die zijn adem uitblaast, vervuilt met die uitgeademde lucht niet de leefomgeving van een ander.
Toch zal ik een roker niet als paria behandelen, in een ruimte waar gerookt mag worden, ga ik met een gerust hart naar binnen.