Het gaat bij dat rookverbod dan ook niet alleen om de gezondheid van de roker zelf, maar ook om het grondrecht dat iedereen heeft om in een rookvrije ruimte te kunnen werken. Je kunt van dat grondrecht vinden wat je wil, maar het verschaft wel duidelijkheid.
Het staat een horeca-ondernemer vrij om een rook-ruimte in te richten, die afgeschermd is van de rest van de gelegenheid. Zo komen de klanten die eerst weg bleven vanwege dat rookverbod, toch weer terug. Thuis blijven zitten, dat is de afgelopen jaren wel gebleken, dat is ook niets.
Op meerdere plekken in Nederland dachten kroegbazen slim te zijn, door van hun kroeg een ''besloten club'' te maken, of zelfs een ''rokers-kerk'', waar je eerst lid van moest worden, maar vervolgens kon je dan de longen uit je lijf roken. Deze variant is juridisch onderuit gehaald, waarna er de ''oppervlakteregel'' hiervoor in de plaats kwam. Die houdt in dat kroegen met een maximale vloeroppervlakte van (ik meen) 70 m2 waar alleen de kroegbaas zelf achter de tap staat, roken mogen toestaan.
Dat laatste is beter te handhaven. Ik ken echter nog verschillende horecagelegenheden, die deze regel aan hun laars lappen. Nou, voor mij reden om daar niet meer te gaan eten.