Het punt van de uitlaatgassen is het bewijs dat rokers geen argumenten hebben waarom zij het recht hebben anderen op te mogen zadelen met hun smerige rook.
Het is heel simpel. Als iemand onnodig overlast veroorzaakt, heeft diegene een probleem. Niet degenen die de overlast ondervinden. Als je onvoldoende argumenten kunt vinden waarom je meent recht te hebben wél die overlast te mogen veroorzaken, is het makkelijk om je eigen overlast af te doen met "er zijn wel meer erge dingen in het leven" en daarmee de zaak te vertroebelen. Ook verpleegtehuizen erbij halen is een manier om de zaak af te leiden van de overlast die je zelf veroorzaakt.
Degene die de overlast veroorzaakt moet ook de oplossing financieren. Niet de overheid (lees: niet-rokende belasting betalers). De veroorzaker van de overlast heeft een probleem. Niemand anders.
ik heb op mijn werk een eigen kantoor, en als ik daar rook (met het raam open) heeft niemand daar last van.
Het meest vermoeiende is met rokers in discussie gaan, of je er wel of geen last van hebt. :-\
ik hou dus wel rekening met mijn medemensen. maar die hele antirookbeweging slaat door en houdt dus géén rekening met hun medemensen.
Waarom zouden niet-rokers rekening moeten houden met rokers??? De roker veroorzaakt toch overlast?
(waarom zou je rekening moeten houden met een buurman die keiharde muziek draait?)
Elmar, dat rokers vaker mogen pauzeren dan niet rokers is op veel plaatsen zo en erg vreemd te noemen.
Klein verschilletje: bij roken betaal je je verslaving zelf
Het ging mij erom wie die rookruimte betaalt. En dat is
niet werknemer. Daarom vindt ik niet dat werkgevers verplicht zijn een ruimte te bouwen.
is dat rokers tijdens hun werk gewoon kunnen functioneren.
Yep, maar kan een niet-roker dat ook als ie in de rook zit? Dus het is in het nadeel van het werk als er gerookt wordt.
Dat rook-reclame verboden is is logisch. Mensen beginnen te roken, omdat ze denken dat het stoer is. Dat stoere beeld (positionering) wordt gecreëerd door de reclames.
Ok, de overheid loopt een klein beetje geld mis met accijnsen etc. Maar dat verdienen ze driedubbel en dwars weer terug in de gezondheidszorg.
Verder komt de overheid toch wel aan zijn geld.
Verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen: In verzorgingstehuizen mogen mensen op hun eigen kamer roken. Verder denken we dat al die oudjes roken, maar dat valt reuze mee. Ik sprak laatst iemand die daar werkt en die zei dat er 10 van de 80 mensen rookten. Ze mochten op hun eigen kamer roken. De 70 anderen hebben er geen last meer van. Prima toch!
In een aantal verpleegtehuizen moeten nog wat oplossingen gezocht worden. Maar dat komt wel goed. Je hebt altijd wel een paar uitzonderingen. Ook zoals Verdi noemt. Maar die mag je niet gebruiken om als gezond persoon je eigen overlast goed te praten en te zeggen dat de nieuwe wet veel te ver gaat. Dat is te makkelijk.
Als mensen netjes vragen of ze een sigaret mogen roken, vind ik het ook niet zo erg. Maar ik stoor me eraan als mensen dat niet doen.
Een keer in de rook kan ik mee leven, maar moet er niet aan denken er dagelijks mee geconfronteerd te moeten worden. Ook de mentaliteit "als je er last van hebt, moet je maar oprotten" van sommige rokers staat me tegen. "Ja hallo! Ik stond hier eerst! En ik veroorzaak geen overlast!"