Zelf hobbel ik vaak met mijn rokerscollega's mee naar ons overdekte rookterras, omdat ik ze gezellig vind en ze niet binnen bij mij in de kantine mogen zitten
Dat is iets wat bij de meeste bedrijven en kantines gebeurt nu. Dus hieruit blijkt mijns inziens dat er meer rokers dan niet-rokers zijn. En dat de niet-rokers gezelligheid met anderen meer op prijs stellen dan alleen zitten zonder rook.
Dat met 2 soorten horeca, dat gaat dus 1 januari veranderen als ik de media moet geloven. Vanaf dan mag er in alle horeca bedrijven , restaurants zowel als cafe's niet meer gerookt worden.
Zelf heb ik een cafe gehad, en 95 procent van de klanten rooktte. Trouwens het personeel rookte ook allemaal.
Nog nooit heeft er iemand geklaagd over teveel rook in de ruimte, Zelfs niet toen de verordening kwam dat wegens eventueel geluidsoverlast de buitendeuren dicht moesten blijven, behalve om mensen in en uit te laten.
De afzuiginstallatie was toendertijd (6 jaar geleden) niet echt geweldig en een afzuiginstallatie die werkelijk de lucht schoon hield was niet meer te betalen, nadat de gemeente ook nog de horeca verplichtte om erkende beveiliginswerkers als portiers neer te zetten bij drukke evenementen. deze portiers verdiende per stuk meer dan het hele personeel dat er verder werkte. Dus geen geld meer om installaties voor de klanten aan te leggen.
Wel klaagde de mensen dat het enorm warm was als alle deuren gesloten moesten zijn. Daar klaagden zowel rokers, niet-rokers als personeel over.
En klaagde de klanten dat er geen muziek meer te horen was als het druk was. Ook alweer een verordening van de overheid, die de geluidsinstallatie kwam verzegelen en afstellen op een bepaald nivo, als je horeca in de buurt van woonhuizen lag. Dat geluid was dus zo zacht afgesteld dat mijn stereo thuis er makkelijk bovenuit kwam als ik gezellig muziek draaide thuis.
AL MET AL IS DOOR AL DEZE REGELS EN WETTEN EN VERORDENINGEN HET CAFE NU 4 JAAR GESLOTEN, WANT HET WAS NIET MEER OP TE BRENGEN OM HET RENDABEL TE HOUDEN.
Ik zit dus nu al jaren thuis, want ik heb een leeftijd waarmee ik echt geen baan meer krijg. En door alle stress die de wetjes en regels met zich meebrachten ben ik het eereste jaar psychisch geheel in de lappenmand geraakt. Financieel is de nasleep nog steeds niet opgelost. Ik kost de overheid dus nu geld, en niet omdat ik rook. mijn longen zijn prima, ondanks mijn aangeboren chronische bronchitis
Dus als de overheid nog eens wil klagen dat rokers te veel kosten, dan moeten ze toch eens kijken naar al die mensen die ze werkloos gemaakt hebben door wetjes en verordeningen, want die kosten natuurlijk ook kapitalen.En na 1 januari 2008 zullen dat waarschijnlijk nog meer mensen zijn, want echt niet elke horeca gelegenheid kan het zich veroorloven om een anti-rook beleid te voeren.
Er is nu al een gewoonte onder het uitgaans publiek om thuis eerst in te drinken, zodat ze minder drank hoeven te betalen in de uitgaansgelegenheid. Als ze nu ook naar buiten moeten om te roken, wat let ze dan om gewoon thuis te blijven roken bij het drinken of buiten hun eigen consumptie te nuttigen onder het roken?