Goede vraag! Ik denk dat de vraag in de test an sich niet uitsluitend is. Er zijn 20 vragen over de identiteit en het doen en laten van de mol, dus ook vragen naar de genderidentiteit is niet gek wat mij betreft. Andere vragen gaan over iemands woonplaats, beroep, lievelingsfilm of gedrag in de opdrachten. Zolang een optie op geen van de kandidaten van toepassing is (non-binair/Geldrop/modeontwerper/Back to the Future), dan staat die optie gewoon niet tussen de antwoorden. In 2012 en 2021 ontbrak de vraag om logische redenen in de finale - er was toch geen mannelijk of non-binair iemand in het spel om op te stemmen.
Dat er een (bijna) 50/50-verdeling is tussen mannen en vrouwen, vind ik ook wel prettig. Sowieso diversiteit in de groep is fijn om naar te kijken - wat dat betreft is het bijvoorbeeld ook fijn dat de tijd dat alle kandidaten standaard acteurs of presentatoren waren achter ons ligt.
Maar ik ben het ermee eens dat de nadruk op geslacht in de zoektocht naar de Mol vaak weinig toevoegt. Dezelfde vraag in de pool bijvoorbeeld is leuk als schifting, maar heeft weinig betekenis als iemand vragen per ongeluk goed beantwoordt omdat diens Mol toevallig ook een vrouw is.