Ik begrijp de voordelen van een inclusief voornaamwoord maar ik denk dat we dan te ver willen gaan wat betreft het handmatig veranderen van taal. Taal verandert in principe niet op die manier, dat gaat natuurlijk en daar gaat tijd overheen. Ik denk dat het gemakkelijker is / minder weerstand oproept om handmatig, of ik bedoel eigenlijk kunstmatig, merk ik, individuele voornaamwoorden aan te passen dan te proberen iedereen een en hetzelfde voornaamwoord op te leggen. Ik denk dat je aan meer mensen duidelijk kunt maken dat ze anderen op een bepaalde manier moeten aanspreken, dan dat ze zichzelf ineens anders moeten gaan noemen.
Dat hoef je verder niet uit te leggen aan een taalwetenschapper hoor
Maar: uiteindelijk is het de taalgebruiker die taalverandering aandrijft. Taal verandert vaak doordat een grote groep mensen iets gaat gebruiken en dit steeds verder verspreidt. In die zin is er niet echt een verschil tussen kunstmatig en natuurlijk, zolang het maar vanuit de taalgebruikers zelf komt. En dat is wel iets wat je nu ziet gebeuren met voornaamwoorden, en iets waar we naartoe zouden kunnen ontwikkelen.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook best wel voorbeelden van van bovenaf opgelegde taalregels die wel degelijk als correct worden gezien, zoals bijna alle spellingsregels, of (heel toepasselijk) het verschil tussen hen en hun als lijdend en meewerkend voorwerp. Alleen als het van bovenop wordt opgelegd zie je vaak wel dat de nieuwe vorm en de oude vorm gewoon naast elkaar blijven bestaan, en de meeste mensen het "fout" doen.
Een goede oplossing daarvoor is gewoon vragen
“Hey, wat zijn jouw voornaamwoorden?”
Als iemand het dan niet uitmaakt kun je dat ook gewoon zeggen
Maar dan krijg je dus weer het probleem dat sommige mensen dat blijkbaar een politieke lading vinden hebben en daar dan niet op willen antwoorden
Daarnaast zou ik zelf denken dat mensen voor wie daadwerkelijk elk voornaamwoord goed is, dan ook non-binair zijn (bijv. bigender of pangender). Terwijl ik het bij B-mol meer begrijp als dat ze een cis vrouw is waarbij maar één set voornaamwoorden goed is, maar het haar gewoon niet uitmaakt als iemand haar gender en voornaamwoorden fout heeft.