Duitsland: Normaal had ik dit punten gegeven voor de originaliteit, maar het thema 'piratenliedje' hebben we nu al een paar keer voorbij horen komen. Dit is niet de beste in zijn genre.
Zwitserland: Kwalitatief goed nummer. Mooie kwetsbare stem. Weinig verrassing, maar toch een fijne inzending.
Moldavië: Dit kan ik wel waarderen! De Moldavische/Roemeense taal past mooi bij het nummer. Het electronische meeuwengekrijs hadden ze wel achterwege mogen laten, maar de algemene indruk van het nummer is positief. Ook werk gestoken in de choreografie, ze verkopen een mooi totaalplaatje. Jammer dat het tekstje mist.
Nederland: Ik heb toch liever een Lady denk ik. Geen slechte vondst voor een moeilijk land, maar niet bijzonder genoeg voor de punten.
Myanmar: Respect dat je voor Myanmar hebt gekozen! Lijkt me geen makkelijk land, toch een leuk schattig nummer gevonden.
Estland: Ik wist niet dat ze zulke lekkere muziek hadden in het Ests! Net zoals zoveel inzendingen een vrij basic popnummer, maar toch heeft het wel een onderscheidend geluid.
Noorwegen: Gedegen Noorse kwaliteit. Goed geproduceerd, zuivere zang. De stem van Emelie doet me wel te veel aan Minnie Mouse denken.
Slowakije: Lekker taaltje! Jammer van het bambambambam. Wel typisch een nummer waarbij ik helemaal geen vertaling mis.
Oekraïne: Slava Ukraini! Lekker out of the box nummer, daar houden we van! Wel heel bekend gekeken naar het aantal views. Maar toch goede muziek, dat hoor je zo.
Malta: Goede melodie, goed gezongen, goed arrangement, kortom: dertien in een dozijn.
Slovenië: Een typisch zenuwennummer, meer kan ik er niet over zeggen.
Zuid-Afrika: Het duurde even voor ik doorhad dat dit een aan het Nederlands verwante taal was, ik versta het helaas niet. Verder een vrij basic popnummer, dus ik vermoed niet dat ik dit punten ga geven.
Verenigde Staten: Kijk dit is een lekker nummertje! Met een originele insteek. Hij popte van de week ineens op in m'n hoofd en ik moest oprecht even nadenken of ik hem van het RSC kende of uit de top 40. Redelijk onbekend nummer, dus dat maakt de strafpunten voor het kiezen voor de VS weer goed. Jammer van het gebrek aan tekstje.
Litouwen: Oh dat is grappig, dit is echt meeuwengekrijs! En de rest van het nummer kabbelt geruisloos voort.
Indonesië: Een, eh, 'bijzonder' nummer. Een lekkere saxofoonsolo had het nummer kunnen redden. Wel credits voor de moeite van het tekstje.
Turkije: Vijf talen spreken en dan toch voor je moedertaal kiezen (gok ik), respect! Maar het is moeilijk om een nummer met traditionele elementen te nemen dat toch beklijft bij een westerling, dus ik ben bang dat het geen punten krijgt.
Cyprus: Goed geproduceerd nummer! Niet exact mijn genre, maar wel kwaliteit. Goede vondst!
Japan: Het gitaartje is nog wel lekker, maar verder is het een vrij random nummer uit Japan.
Israël: Voor blankemannenmetgitaarmuziek is het wel originele blankemannenmetgitarenmuziek. En inderdaad, nog best een beetje catchy. Van mij krijgt het wel een sympathiepuntje als ik daar nog ruimte voor heb straks.
IJsland: Oeh dit vind ik leuk! En dat heeft helemaal niets met een voorliefde voor het Noorden te maken. Wel heel veel liefde voor de Daði Freyr-referentie! Fijn dat er ondertitels zijn, originele sound. Misschien had het nog net iets catchyer gekund, maar ik kan het gesprekszingen wel waarderen.
Ierland: Leuke opvallende videoclip! Maakt het nummer dat in de basis vrij simpel is toch weel bijzonder. Het refreintje en de loopjes zijn pakkend genoeg om te beklijven (een woord dat ik van Gilles De Coster heb geleerd).
Portugal: Lekkere trol. Jammer dat er geen tekst en uitleg is, dan had ik het in een context kunnen plaatsen. 24 miljoen views en 14 jaar oud, net te makkelijk om kans te maken op de Demis Roussos-award.
Canada: Sterk nummer. Zangeres en producers met talent. Weinig uitdagend, maar ook zeker geen fouten begaan.
Zuid-Korea: "#19 van de populairste wereldwijde muziekvideo's" staat er onder de video. Als het mijn nieuwe lievelingsnummers was geweest had ik dat prima gevonden, maar geef mij maar Naul of The Rose.
Australië: Schattig liedje. Leuke achtergrondmuziek voor een tv-programma of zo. Punten voor de originaliteit van de sound van het liedje, maar melodiegewijs gebeurt er net te weinig om het interessant te maken.
België: Lekker nummertje, gaat waarschijnlijk wel punten van me krijgen. Bonuspunten voor de originaliteit blijven uit, met een liedje dat 5x zoveel streams heeft als het aantal inwoners van Wallonië. Maar toch geen verkeerde keuze!
Groot-Brittannië: Oeh deze vind ik wel lekker! Ik luister uit mezelf weinig top 40-muziek tegenwoordig, maar ik had het prima geloofd als dit erin had gestaan. Goeie videoclip ook.
Botswana: Wat een debuut! Magistraal! Ik ben helemaal verliefd. Als dit niet mijn eigen inzending was geweest, had ik geen twijfels meer over mijn twaalfpunter.
Taiwan: Verre van slecht! Puntjes voor het deel in de eigen taal. Sowieso wel punten denk ik! Binnen de lijntjes maar toch anders dan anders.
Thailand: Een land dat meedoet voor de Demis Roussos-Award, daar houd ik van! Dank voor het gifje ook. Het is een beetje een milkshake met veel te veel ingrediënten, om Peter van de Veire nog maars eens slecht te citeren
Spanje: Volgens mij verkondig ik iedere editie dat ik niet van Spaans houd in liedjes. Daar verandert deze inzending helaas niets aan.