Aflevering 14
Liefde doet rare dingen met ons. Je ziet iemand zijn tekortkomingen niet meer, alleen nog maar een fantasiebeeld van hoe jij wilt dat jullie liefde eruit ziet. Maar wraak doet nog raardere dingen met ons. Je zoekt alleen maar naar dingen die het fantasiebeeld dat je hebt gecreëerd, kapot te maken. Zonder duidelijk plan loopt Nieky over de wegen van Hoofddam, hij volgt de bordjes Kleindam. Hij is druk op zijn telefoon aan het prutsen: ‘Klote tindr, hoe moeilijk kan het zijn om een wraakactie te doen.’ Hij scrolt wilt door de app heen, vrouw na vrouw passeren. Na een tijdje lopen komt Kleindam in zicht: ‘Waar ben ik mee bezig?’ Nieky neemt plaats in een bushokje en staart naar de grond. Tot er een paar zwarte schoenen in zijn gezichtsveld stappen: ‘Hallo handsome, verdwaald?’ Nieky kijkt omhoog en ziet Hillo voor zich staan. ‘Zo zou je het wel kunnen stellen…verdwaald.’ Hillo glimlacht: ‘De vraag is dan, waar je naar op zoek bent?’ Nieky balt zijn vuisten: ‘Wraak’, maar de mentale vermoeidheid slaat ook toe: ‘eigenlijk gewoon een plek om te overnachten op dit punt.’ Hillo: ‘Ik kan je helpen, misschien wel met beiden. Mijn onderkomen is niet ver van hier.’ Nieky zet een knop om in zijn hoofd, meegaan met een in het zwart geklede persoon die hij tegenkomt ‘s avonds in een bushokje is normaal niet ideaal, maar op dit punt een volkomen logische optie. Nieky knikt en volgt Hillo. Aangekomen bij zijn onderkomen leidt Hillo Nieky naar binnen. Hij woont in een afgelegen gebied op een bovenverdieping van een groter pand. Hij sluit de deur met een dubbel slot en opent een biertje voor Nieky, die plaatsneemt op de bank. Hillo: ‘Waarvoor wil je precies wraak? Gewoon uit interesse.’ Nieky: ‘Mijn vrouw is vreemdgegaan en ik had niets door. We waren net verhuisd, ik heb net een nieuwe baan en nu kom ik erachter dat we juist dichterbij de minnaar van mijn vrouw zijn gaan wonen en ze daarom zo graag wilde verhuizen, niet omdat ik een leuke nieuwe baan heb.’ Hillo: ‘Oef, ze is genadeloos.’ Nieky: ‘Ik dacht dat als ik zelf vreemd zou gaan het gevoel beter zou worden, maar die klote app werkt niet mee.’ Hillo: ‘Vergeet die app.’ Zijn ogen beginnen te glinsteren en hij pakt Nieky zijn schouder vast. Nieky: ‘Ik ben niet uh…’ Hillo: ‘Dat hoeft ook niet’, zijn lippen raken die van Nieky aan.
Pac, Timvdons, Giorgio, Vermoljoen, Syd, Gerrit en Mrchipie zitten om een grote tafel in het hoofdkwartier van de hackers. Pac: ‘We hebben Jacco gelokaliseerd en hebben een plan bedacht hoe we dit gaan aanpakken. Onze manier van hacken is niet helemaal legaal dus we kunnen lastig zelf naar de politie stappen. Gelukkig hebben we Brtdm als insider. Hij zal de politie inschakelen met een anonieme tip zodat we politieondersteuning hebben bij de missie.’ Gerrit: ‘Super handig dat Brtdm ook bij de politie zit.’ Pac: ‘Wij zorgen ervoor dat we de communicatie van de criminelen ontregelen waardoor ontsnappen een stuk lastiger voor ze gaat worden.’ Syd: ‘Wij gaan ook naar de locatie mee.’ Giorgio: ‘Dat lijkt mij niet ideaal, ik zou dit overlaten aan de volwassen professionals.’ Syd bijt op haar tanden: 'We zijn allemaal boven de 18, dus we hebben een eigen keuze.’ Pac: ‘Op een veilige afstand dan, zodat jullie Jacco kunnen opvangen.’ Timvdons: ‘Wij blijven hier op kantoor om van afstand te ondersteunen.’ Pac: ‘En ik ga mee naar locatie om een stoorzender te plaatsen.’ Hij haalt een plattegrond van de locatie tevoorschijn: ‘Ik stel voor, dat jullie ongeveer hier opgedekt gaan zitten. De politie zal via hier en hier binnenkomen en ik zal hier de stoorzender plaatsen.’ Hij wijst een aantal punten op de kaart aan. Vermoljoen: ‘Laten we goed uitrusten en ons voorbereiden.’ De rest knikt en de vergadering eindigt.
De lamp van Wouterv schijnt fel in de ogen van Molfreak: ‘Waarom was jij eigenlijk bij de school op dat moment?’ Molfreak: ‘Ik ben die groep gevolgd, ik wil gewoon heel erg graag bij dat groepje horen.’ Wouterv: ‘Wil je dat nog steeds nu ze je blijkbaar met een knuppel hebben geprobeerd weg te jagen?’ Molfreak: ‘Eerlijk gezegd, ja dat wil ik nog steeds…ik..’. De_witte komt binnenvallen: ‘Wouterv, we moeten helaas afronden.’ Wouterv: ‘Oké, we zijn klaar voor nu Molfreak. Je bent vrij om te gaan, maar blijf in de buurt voor als we je willen spreken.’ Molfreak haalt opgelucht adem en verlaat de verhoorkamer. De_witte haalt het team bij elkaar en Brtdm staat op: ‘We hebben een anonieme tip ontvangen over de locatie van Jacco.’ De_witte: ‘Dat betekent dat we actie gaan ondernemen. Gezien dit gevaarlijker is dan de meeste van onze cases gaan we dit doen met versterking en niet alleen met Frenkie en MitchK.’ Frenkie: ‘Gelukkig maar, want blijkbaar zijn er zeker vier criminelen.’ MitchK: ‘Ik hoop dat je met twee pistolen heb geoefend, maat!’ Frenkie: ‘Ik ben de beste schutter van Hoofddam.’ De_witte: ‘En toch is versterking wel fijn om te hebben wanneer je een keer mist.’ Brtdm neemt de leiding over: ‘Het plan is als volgt…’
Wanneer Nieky zijn ogen opent, is het laat in de middag. ‘Ik had al een tijdje ontbijt klaarstaan’ Hillo loopt de kamer binnen met een tree ontbijt. Nieky moet nog even bijkomen van de realisatie wat er afgelopen nacht is gebeurd. Dat wordt bevestigd doordat Hillo slechts in een kleine onderbroek rondloopt. ‘Shit’, zegt Nieky tegen zichzelf. ‘Is dit genoeg wraak voor jou, of wil je vanavond nog wat meer wraak nemen?’, glimlacht Hillo lustig. Nieky: ‘Ik weet het niet.’ Hillo: ‘Je bent welkom om nog even te blijven in ieder geval.’ ‘Dat is aardig’, antwoordt Nieky. Wanneer hij eindelijk bijgekomen is van de ene realisatie, ontstaat er nieuwe paniek. ‘Wacht, ik heb werk. Ik heb een kind. Ik moet allemaal dingen doen.’ Nieky zijn paniek wordt steeds groter. Hillo: ‘Je hebt een kind?!’ Nieky: ‘Ik moet nu gaan.’ Hij strompelt naakt het bed uit en zoekt wild naar zijn kleren. Hillo probeert hem te kalmeren: ‘Rustig, rustig. Bel eerst je werk af door je ziek te melden met deze.’ Hij houdt de mobiele telefoon van Nieky omhoog. Nieky grist hem uit zijn handen en belt naar zijn werk. Hillo zucht: ‘Ook in paniek, is hij nog steeds onwijs knap.’
Hulpdakdekker drinkt zijn laatste slok whisky op en schenkt nog een glas in. Daisy komt binnen: ‘Ik ben helemaal door alle papieren en mappen gegaan uit het familiebestand.’ Hulpdakdekker: ‘Ja sorry, die heb ik gewoon opgeslagen op zolder. Ik had absoluut geen zin om daar doorheen te gaan toen alles uit elkaar viel na mam’s overleden.’ Daisy kijkt licht geïrriteerd: ‘Daar kan ik later boos om worden, maar ik heb dus iets gevonden dat we over het hoofd hebben gezien.’ Hulpdakdekker kijkt vragend op met een licht wazige blik van de whiskey: ‘Wat?’ Daisy: ‘Kaaasje is onze halfzus.’ Hulpdakdekker krijgt een licht moment in zijn hoofd: ‘Natuurlijk, dat is zo logisch. En die Truus is nu zeker achter haar deel van de erfenis aan het gaan…zo voorspelbaar!’ Daisy: ‘Wie weet wat haar motieven zijn, ze zit niet direct achter ons aan maar meer achter Pac.’ Hulpdakdekker: ‘Bijzonder, ik ben toch veel interessanter voor haar.’ Daisy zucht: ‘Het gaat tijd worden dat we haar confronteren en de achtervolging harder inzetten, voordat ze ook rare ideeën krijgt.’ Hulpdakdekker: ‘Misschien heeft ze ook wel te maken met de dood van Lukie4.’ Daisy: ‘Het zou mij niets verbazen. Ik stel voor dat we morgen Pac volgen, dan zullen we Kaaasje vanzelf treffen, vermoed ik zo.’ Hulpdakdekker: ‘Oké dan, maar denk maar niet dat we haar iets gaan geven omdat vader het iets te gezellig heeft gehad in het verleden.’ Daisy kijkt hem met een vermoeide blik aan: ‘Altijd weer dat geld.’
‘Je groet de klanten altijd met een brede glimlach en een enthousiaste “joehoe”, laat maar eens horen.’ Lunagirl kijkt Miek vragend aan. Miek lacht met een gemaakte glimlach en roept met een licht overslaande stem: ‘JoEhoE.’ Lunagirl zucht: ‘Je bent er bijna, echt heel close, maar nog net niet.’ Lucy komt de kapsalon binnen. Miek: ‘Mijn lokroep heeft gewerkt!’ Lunagirl: ‘Probeer het nog maar eens.’ ‘JoeHOE!’ loeit Miek met verkeerde klemtoon. Lunagirl versnelt haar pas naar achteren en gaat wat spullen halen. Miek: ‘Wat kan ik voor u doen mevrouw?’ Lucy: ‘Ik heb geen afspraak, maar vroeg mij af of jullie nog plek hebben?’ Miek: ‘Voor wanneer?’ Lucy aarzelt: ‘Nu?’ Miek: ‘Ik denk het wel, maar dat ga ik even overleggen.’ Ze loopt naar achteren en overlegt met Lunagirl. ‘Het kan wel, ga maar zitten’, roept Miek. Lucy neemt plaats en Miek legt alle spullen klaar. ‘Wat gaan we doen vandaag?’ vraagt Miek. Lucy legt uit wat ze wil en Miek begint met knippen. Lucy is verder niet heel spraakzaam, ze lijkt diep in gedachten te zijn. ‘Alles oké mevrouw?’ vraagt Miek. Lucy: ‘Ja, ik heb gewoon veel aan mijn hoofd.’ Miek: ‘Zoals wat?’ Lucy was vooral aan het denken over de zaak die ze heeft lopen waar ze niets over kan zeggen en denkt heel snel aan iets anders om te zeggen: ‘Of ik misschien highlights wil?’ Miek kijkt blij op: ‘Oh, highlights, ja laten we dat doen!’ Lucy: ‘Een mooie lichtblonde kleur.’ Miek pakt snel haar kwasten erbij: ‘Leuk leuk leuk, dit kan ik.’