Auteur Topic: Schietpartij Terra College - etniciteit verdachte bekend maken?  (gelezen 2740 keer)

Offline Malcolm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Stelling: Het NOS-journaal had de etniciteit van de verdachte van de moord moeten vermelden.

Het NOS journaal heeft dat niet gedaan. Maar wat vind jij, had het vermeld moeten worden dat het om een Turk, Marrokaan of Nederlander ging? Of juist niet? En waarom wel/niet?

{edit: Titel topic aangepast en 'Stevin College' vervangen door 'Terra College' (Stevin College maakt deel uit van Terra College) - Malcolm}
« Laatst bewerkt op: 15-01-2004, 02:55:52 door Malcolm »

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Schietpartij Stevincollege - etniciteit verdachte
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2004, 20:54:05 »
nee dus, waarom niet? niet relevant.... de keren dat ze het overigens wel doen gaat het sowiezo altijd om een allochtoon, nooit als het om een nederlander gaat. dat stoort me enorm, geeft een verkeerd beeld, is niet objectief en speelt alleen maar in op sensatiegevoelens van het volk..

trouwens malcolm er zijn nog wel meer smaken als turk, marrokaan of nederlander...  ???
« Laatst bewerkt op: 14-01-2004, 20:56:12 door Cora Bora »

Offline alathea

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2004, 20:56:06 »
Wat mij betreft hoeft er niet verteld te worden van welke afkomst een verdachte of dader is.
Dit omdat er regelmatig in krantenartikels staat :de dader was van .....afkomst
Hierdoor krijg je dat mensen al heel snel denken dat alleen mensen van een andere afkomst deze dingen doet, terwijl er genoeg mensen zijn die een "Nederlandse" afkomst hebben en het ook doen. Maar daar staat het niet in het artikel en wordt er toch gezegd, het zal wel iemand uit het buitenland zijn.
Ik was laatst bij een vechtparty en de mensen die ik het vertelde, de eerste reactie was dat het vast allemaal buitenlanders zijn. Er was geen een "buitenlander" bij.
Maar dat heet dan weer vooroordeel en daar zijn mensen toch wel erg goed in
It's not  that easy beeing green

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2004, 21:23:26 »
Vooroordeel of niet, feit blijft dat de misdaadcijfers onder allochtonen hoger liggen. Niet dat ik nou gelijk alle allochtonen (dat klinkt wel beter dan Marrokanen en Turken, he?) veroordeel, maar wat zo is dat is zo. Het beeld wat veel mensen hebben is dus niet helemaal verkeerd. Ja, natuurlijk zijn we veel mensen die het wat te extreem zien maar dat hou je toch.

Ik vind niet dat het NOS-journaal de nationale afkomst had moeten vermelden. Veel mensen baseren hierop hun vooroordelen (ookal hebben ze daarmee wel een klein beetje gelijk) Het gevolg zou zijn dan dat alle allochtonen over een kam worden geschoren.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb niks tegen allochtonen hoor.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2004, 21:34:17 »
volgens mij heet het het Terra-college.

En nee het maakt niets uit, de actie blijft hetzelfde, de walging hetzelfde of het nu zwart, paars of rood is de huis van de schutter.
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2004, 21:45:32 »
volgens mij heet het het Terra-college.
Ik dacht ook al: ALWEER?!?

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
Re: Schietpartij Terra College - etniciteit verdachte bekend maken?
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2004, 08:52:11 »
zonder op de etniciteit van de dader in te gaan  kon het journaal het toch niet laten om even de naam van de dader (murat) in beeld te brengen... ::) we weten nu allemaal: het gaat om een jongen van turkse afkomst.
Vooroordeel of niet, feit blijft dat de misdaadcijfers onder allochtonen hoger liggen. Niet dat ik nou gelijk alle allochtonen (dat klinkt wel beter dan Marrokanen en Turken, he?) veroordeel, maar wat zo is dat is zo. Het beeld wat veel mensen hebben is dus niet helemaal verkeerd. Ja, natuurlijk zijn we veel mensen die het wat te extreem zien maar dat hou je toch.

statistisch gezien scoren de allochtonen ook veel hoger in: sociale en maatschappelijke achterstand (ze hebben minder geld), lagere scholing, onvrijwillige werkloosheid, slechte toekomstperspectieven ed.

dat houdt natuurlijk allemaal met elkaar verband....ik hoef jullie toch niet te vertellen dat allochtone jongeren niet alleen crimineler zijn puur en alleen om hun etniciteit....
« Laatst bewerkt op: 15-01-2004, 10:33:42 door Cora Bora »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2004, 10:26:27 »
Cora, bedoel je met die laatste opmerking: allochtonen zijn van nature sneller tot het gebruik van geweld geneigd (dan denk ik aan bloedwraak, redden van de familie-eer, e.d.), of bedoel je meer te zeggen, dat dat laatste een optelsom is van het missen van kansen, buitengesloten worden, en dergelijke, misschien wel een combinatie tussen de genoemde factoren?

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2004, 10:27:30 »
zeker niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als mensen zeggen: "die buitenlanders weer."

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2004, 10:34:56 »
Cora, bedoel je met die laatste opmerking: allochtonen zijn van nature sneller tot het gebruik van geweld geneigd (dan denk ik aan bloedwraak, redden van de familie-eer, e.d.), of bedoel je meer te zeggen, dat dat laatste een optelsom is van het missen van kansen, buitengesloten worden, en dergelijke, misschien wel een combinatie tussen de genoemde factoren?

schrijffoutje..  ;D
ik bedoel te zeggen, dat een helebole factoren daarbij meespelen en het etnisch bepaald is.
zeker niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als mensen zeggen: "die buitenlanders weer."
ik niet.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2004, 12:42:47 »
zonder op de etniciteit van de dader in te gaan  kon het journaal het toch niet laten om even de naam van de dader (murat) in beeld te brengen... ::) we weten nu allemaal: het gaat om een jongen van turkse afkomst.

So? De naam Volkert van der G. was ook al snel bekend.

Over het bekend maken van de etniciteit. Ik vind dat je dat ook andersom moet zien. Was er na de aanslag op Fortuyn niet verteld dat een man van Nederlandse afkomst hem had vermoord, dan zou er zeker weten een uit de hand gelopen rassenhaat zijn ontstaan tov Turken en Marokanen.

En zoals Nadjib Amhali al zei: 'Het zijn ook altijd die eskimo's weer met hun dikke bontjassen en harpoenen'  ;)

Offline Dorine

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2004, 13:55:30 »
ik vind dat er bij dit soort zaken geen onderscheid gemaakt moet worden, of je vermeld standaard de etniciteit of je doet het nooit.

Mijn prinsje is chriz!!

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2004, 13:57:52 »
En vind je dan dat het standaard wel of standaard niet vermeld moet worden? En waarom?

Offline Dorine

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2004, 14:05:03 »
Ja ik was idd niet helemaal volledig...

Nou van mij hoeft het er niet bij, een delict is een delicte een de etniciteit van degene die het gepleegd heeft kan me niet zoveel schelen. Ik wil weten wat er gebeurd is en de achtergrond van diegene hoef ik niet te weten.

voldoende antwoord?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2004, 14:06:45 door Dorine »
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Avron

• Forumlid
  • Voor wie valt het doek?
« Reactie #14 Gepost op: 16-01-2004, 19:06:38 »
Ik ben het met de meeste van jullie eens dat de afkomst niet vermeld hoeft te worden, zo ontstaan er vaak alleen maar vooroordelen. Het interesseert met ook helemaal niet net wat Dorine zegt, het gaat me meer om wat er gebeurd is.
Toch bedankt!

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #15 Gepost op: 16-01-2004, 19:36:26 »
pcies, dan zou andere informatie net zo relevant zijn: schoenmaat, jaarinkomen, hoeveel broers/zussen etc..

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 16-01-2004, 19:50:16 »
Dan mogen ze het nieuws wel met een half uur verlengen ;)
Toch bedankt!

Offline Dorine

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2004, 20:54:55 »
pcies, dan zou andere informatie net zo relevant zijn: schoenmaat, jaarinkomen, hoeveel broers/zussen etc..
Dan mogen ze het nieuws wel met een half uur verlengen ;)

Ik sluit me hier helemaal bij aan
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 17-01-2004, 00:08:18 »
Nou het lijkt me nu wel duidelijk hoe de meerderheid erover denkt.....nog meer stellingen?
Toch bedankt!

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 17-01-2004, 03:53:15 »
Ik vind dat het Journaal het wél had moeten melden.

Het maakt de moord niet meer of minder erg. Maar ten eerste, als we willen nadenken en discussiëren hoe dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen, is het belangrijk over álle feiten te beschikken. Je moet het probleem als geheel goed begrijpen, voordat je de juiste oplossingen kunt bedenken.
En laten we eerlijk zijn, de etniciteit speelt zeker een rol. Niet dat Turken moordenaars zijn, want in Turkije zelf worden echt niet wekelijks leraren doodgeschoten. Maar het is geen toeval dat het juist op deze school  plaatsvond. In een acterstandswijk, met 80% allochtonen, veelal uit gezinnen met veel problemen, van ouders die zelf geen idee hebben wat er in deze maatschappij gebeurt, worstelen met hun identiteit, en soms ook volledig ontspoord. En is het toeval dat de enige andere keer in onze geschiedenis dat er een moord op een school werd gepleegd, de dader ook een allochtoon was?
Het weten van de achtergrond helpt bij het begrijpen van problemen, het leggen van verbanden, het krijgen van inzicht en het bedenken van de juiste oplossingen.

Ten tweede is het niet de taak van het Journaal om het nieuws te kleuren. Door dingen te verzwijgen geef je kleur aan het nieuws en beïnvloed je de publieke opinie. Juist het verzwijgen is niet objectief en geeft een verkeerd beeld. Een journaal hoort gewoon de feiten te noemen en de meningsvorming over te laten aan het publiek. Bij de moordenaar op Pim Fortuyn werd gewoon gemeld dat het om een Nederlandse man ging. En een goed geïnformeerd publiek is echt wel instaat verbanden te leggen en een gefundeerde respectvolle mening te vormen.

Ten derde, waarom zouden we het niet mogen weten? Feiten zijn feiten en ze zijn zoals ze zijn. Noem gewoon man en paard. Het publiek komt er toch wel achter via internet etc. En de tijd dat het NOS Journaal de mensen "dom" kon houden, ligt ver achter ons.
Als ik met mensen wil discussiëren over dit incident, wil ik dat met een open visie kunnen doen. En niet dat het Journaal voor mij feiten filtert en ik daardoor niet goed op de hoogte ben.

Ten vierde, het verzwijgen van de etniciteit werkt juist averechts in de bestrijding van vooroordelen! Door het niet noemen, krijgt etniciteit een lading waar een taboe op gaat rusten. En dat leidt tot speculaties en ... vooroordelen. Bijv.: "Alle Turken zijn crimineel...".
Andere feiten werden wel genoemd. We weten dat niet alle leerlingen moordenaars zijn. Niet alle 17-jarigen zijn moordenaars, niet alle mannen zijn moordenaars, niet alle Hagenaars zijn moordenaars. En niet alle VMBO-ers zijn moordenaars. Deze feiten zijn "waarde-vrij". Gewoon omdat ze altijd gemeld worden. 85% van de criminelen is man. Is het dan stigmatiserend om te noemen dat het om een man ging? Nee!
Noem het beestje bij de naam, praat open over de problemen in dit land en de vooroordelen ebben vanzelf weg.

Ten vijfde, het niet openlijk benoemen van dit soort dingen leidt ertoe dat het volk zich niet serieus genomen voelt. Door als nieuwsbrenger te zwijgen over zaken als afkomst, creëer je een tikkende tijdbom. Iedereen weet, hoort en ziet dat er problemen zijn rond immigranten. De mensen in de (probleem)wijken in Den Haag horen via via dat het om een Turk gaat, maar vernemen daar niets van op het Journaal. En dit gebeurt niet alleen deze keer, maar al jaren. Het Journaal praat er niet over, de politici praaten er niet over en de bewoners voelen zich niet erkent in hun wijkproblemen.
Pim Fortuyn openende niet alleen de aanval op de bestaande politici, maar heel bewust ook op de bestaande (linkse) media.
En het was niet voor niets dat de meeste Pim Fortuyn stemmers uit het Schilderswijk en de wijk Transvaal kwamen.

« Laatst bewerkt op: 17-01-2004, 04:02:39 door Malcolm »